Details
Title | Convergence of Foreign Language and Engineering Education: Opportunities for Development // Technology and Language. – 2022. – Т. 3, № 3. — С. 106-117 |
---|---|
Creators | Krylov E. ; Vasileva P. |
Imprint | 2022 |
Collection | Общая коллекция |
Subjects | Образование. Педагогика ; Методика преподавания учебных предметов ; foreign languages ; engineering disciplines ; technical universities ; personal growth ; professionally oriented learning ; critical thinking ; иностранные языки ; инженерные дисциплины ; технические вузы ; личностный рост ; профессионально-ориентированное обучение ; критическое мышление |
UDC | 372.8 |
LBC | 74.26 |
Document type | Article, report |
File type | |
Language | English |
DOI | 10.48417/technolang.2022.03.08 |
Rights | Свободный доступ из сети Интернет (чтение, печать, копирование) |
Additionally | New arrival |
Record key | RU\SPSTU\edoc\75959 |
Record create date | 5/16/2025 |
Significant changes are taking place in the modern post-industrial world both in the technological sphere and in society. These changes require a review of the professional skills of future engineers. Critical thinking, well-developed communicative skills, creative approaches for professional problem solving, ability to independently set and solve production tasks and interdisciplinary research gained significance. The article analyzes the process of forming professional skills of future engineers to meet the requirements of modern society. Based on our working experience, creativity and critical thinking are quite difficult to form within the framework of teaching/learning one or more engineering disciplines. However, it can be facilitated by a closer interaction of the humanitarian and engineering disciplines in the tertiary educational environment. A blended teaching approach of integrating a foreign language into the engineering study is proposed. The foreign language contribution to stimulating critical thinking skills and maintaining learning motivation is crucial for future engineers’ training, which requires detailed consideration. The article highlights the importance of integrating the English language into a technical university curriculum based on the principle of problematization and verbalization of learning, using reflection exercises (reflection in action) and professional vocabulary acquisition. The authors present the results of professional vocabulary acquisition by students during the implementation of a pilot integrative course within one semester for international student competition training in the theory of mechanisms and machines.
В современном постиндустриальном мире происходят значительные изменения как в техносфере, так и в области социальных отношений. Эти изменения требуют пересмотра профессиональных навыков будущих инженерных кадров. К этим навыкам можно отнести критическое мышление, развитые коммуникативные умения, креативность подхода к решению профессиональных задач, способность самостоятельно формулировать и решать производственные задачи, проводить междисциплинарные исследования. В статье анализируется процесс формирования профессиональных навыков будущих инженеров необходимых в современном мире. Исходя из опыта работы, в рамках преподавания/изучения одной или нескольких инженерных дисциплин креативность и критическое мышление сформировать достаточно сложно. Однако этому может способствовать более тесное взаимодействие дисциплин гуманитарного цикла и инженерных дисциплин в учебном процессе. Вклад иностранного языка в стимулирование мышления и поддержания мотивации к обучению будущих инженеров является важным аспектом обучения и требует детального рассмотрения. Целью данной статьи является анализ методических приемов по интеграции иностранного языка и инженерных дисциплин направленных на стимулирование навыков критического мышления и поддержания мотивации к обучению. В статье отмечается важность построения учебного процесса по иностранному языку в техническом вузе с учетом проблемности и вербализация обучения, включения упражнений по размышлению (рефлексия в действии) и освоению профессиональной лексики. Авторы приводят результаты освоения студентами иноязычной профессиональной лексики в ходе реализации интегративного курса в рамках одного семестра по подготовке к международным студенческим соревнованиям по теории механизмов и машин.
- Convergence of Foreign Language and Engineering Education: Opportunities for Development
- INTRODUCTION
- METHOD
- RESULTS
- CONCLUSION
- REFERENCES
Access count: 0
Last 30 days: 0