Details

Title Consensus without Consent // Technology and Language. – 2022. – Т. 3, № 3. — С. 119-130
Creators Tan A.
Imprint 2022
Collection Общая коллекция
Subjects Политика. Политология ; Политическая деятельность ; political processes ; democracy ; propaganda models ; mass media ; consensus (politics) ; consensus without consent ; политические процессы ; демократия ; модели пропаганды ; средства массовой информации ; консенсус (политика) ; консенсус без согласия
UDC 32.01
LBC 66.02
Document type Article, report
File type PDF
Language English
DOI 10.48417/technolang.2022.03.09
Rights Свободный доступ из сети Интернет (чтение, печать, копирование)
Additionally New arrival
Record key RU\SPSTU\edoc\75960
Record create date 5/16/2025

Allowed Actions

Read Download (387 Kb)

Group Anonymous
Network Internet

For a critique of media technologies this paper aims to utilize the Propaganda Model (PM) from the first chapter of the book by Edward S. Herman and Noam Chomsky Manufacturing Consent: The Political Economy of the Mass Media (1988) which centers on the hegemonic role and power of media in the political process. A synoptic review of the model and more recent scholarship along similar lines affords a revitalization of Herman and Chomsky‘s radical critique. Their project seeks to reveal that democratic practice is merely staged, since public participation, critical discourse and economic decisions are already filtered by the media. In particular, the PM highlights the dichotomous nature of media, and it predicts their persuasive performance and effects. Media communication technology tends to colonize and monopolize our economic power, and it reshapes continually the legitimizing practices and effects of democracy. Consent as a democratic quality is staged and engineered by elites and corporate owners. Modern democracy, therefore, is merely manufactured. Thus, media should be evaluated and rechecked as a social and political apparatus, even as an institution of power, which whenever left unchecked may cause some rupture in the democratic landscape.

Для критики медиа-технологий в статье используется модель пропаганды, представленная в первой главе книги Эдварда С. Хермана и Ноама Хомского “Производство согласия. Политическая экономия массмедиа” (1988), в центре которой гегемонистская роль и власть СМИ в политическом процессе Краткий обзор модели и более поздние исследования на ту же тему позволяют оживить радикальную критику Германа и Хомского. Их проект направлен на то, чтобы показать, что демократическая практика является всего лишь постановкой, поскольку участие общественности, критический дискурс и экономические решения уже фильтруются средствами массовой информации. В частности, модель пропаганды подчеркивает дихотомическую природу СМИ и эффективность убеждения и воздействия. Технологии медиакоммуникаций имеют тенденцию колонизировать и монополизировать экономическую власть и постоянно видоизменяют легитимизирующие практики и эффекты демократии. Согласие как демократическое качество инсценируется и создается элитами и владельцами корпораций. Таким образом, современная демократия является просто искусственной. Таким образом, СМИ следует оценивать и перепроверять как социальный и политический аппарат, даже как институт власти, который, если его не контролировать, может вызвать некоторый разрыв в демократическом ландшафте.

Network User group Action
ILC SPbPU Local Network All
Read Print Download
Internet All
  • Consensus without Consent
    • REFERENCES

Access count: 18 
Last 30 days: 18

Detailed usage statistics