Details
Title | Consensus without Consent // Technology and Language. – 2022. – Т. 3, № 3. — С. 119-130 |
---|---|
Creators | Tan A. |
Imprint | 2022 |
Collection | Общая коллекция |
Subjects | Политика. Политология ; Политическая деятельность ; political processes ; democracy ; propaganda models ; mass media ; consensus (politics) ; consensus without consent ; политические процессы ; демократия ; модели пропаганды ; средства массовой информации ; консенсус (политика) ; консенсус без согласия |
UDC | 32.01 |
LBC | 66.02 |
Document type | Article, report |
File type | |
Language | English |
DOI | 10.48417/technolang.2022.03.09 |
Rights | Свободный доступ из сети Интернет (чтение, печать, копирование) |
Additionally | New arrival |
Record key | RU\SPSTU\edoc\75960 |
Record create date | 5/16/2025 |
For a critique of media technologies this paper aims to utilize the Propaganda Model (PM) from the first chapter of the book by Edward S. Herman and Noam Chomsky Manufacturing Consent: The Political Economy of the Mass Media (1988) which centers on the hegemonic role and power of media in the political process. A synoptic review of the model and more recent scholarship along similar lines affords a revitalization of Herman and Chomsky‘s radical critique. Their project seeks to reveal that democratic practice is merely staged, since public participation, critical discourse and economic decisions are already filtered by the media. In particular, the PM highlights the dichotomous nature of media, and it predicts their persuasive performance and effects. Media communication technology tends to colonize and monopolize our economic power, and it reshapes continually the legitimizing practices and effects of democracy. Consent as a democratic quality is staged and engineered by elites and corporate owners. Modern democracy, therefore, is merely manufactured. Thus, media should be evaluated and rechecked as a social and political apparatus, even as an institution of power, which whenever left unchecked may cause some rupture in the democratic landscape.
Для критики медиа-технологий в статье используется модель пропаганды, представленная в первой главе книги Эдварда С. Хермана и Ноама Хомского “Производство согласия. Политическая экономия массмедиа” (1988), в центре которой гегемонистская роль и власть СМИ в политическом процессе Краткий обзор модели и более поздние исследования на ту же тему позволяют оживить радикальную критику Германа и Хомского. Их проект направлен на то, чтобы показать, что демократическая практика является всего лишь постановкой, поскольку участие общественности, критический дискурс и экономические решения уже фильтруются средствами массовой информации. В частности, модель пропаганды подчеркивает дихотомическую природу СМИ и эффективность убеждения и воздействия. Технологии медиакоммуникаций имеют тенденцию колонизировать и монополизировать экономическую власть и постоянно видоизменяют легитимизирующие практики и эффекты демократии. Согласие как демократическое качество инсценируется и создается элитами и владельцами корпораций. Таким образом, современная демократия является просто искусственной. Таким образом, СМИ следует оценивать и перепроверять как социальный и политический аппарат, даже как институт власти, который, если его не контролировать, может вызвать некоторый разрыв в демократическом ландшафте.
- Consensus without Consent
- REFERENCES
Access count: 18
Last 30 days: 18