Details

Title Digital transformation of trade: trends, stages and factors of digitalization at the sectoral level // Technoeconomics: an international journal. – 2023. – Vol. 2, № 4. — С. 38-45
Creators Giyosidinov B. ; Fedorchuk V. ; Voronova O.
Imprint 2023
Collection Общая коллекция
Subjects Экономика ; Математическая экономика. Эконометрика ; Экономика торговли ; digitalization of trade ; stages of digitalization of trade ; industry level ; digital transformation of trade ; global economy ; business models ; цифровизация торговли ; этапы цифровизации торговли ; отраслевой уровень ; цифровая трансформация торговли ; мировая экономика ; бизнес-модели
UDC 330.4 ; 339.1/5
LBC 65в631 ; 65.42
Document type Article, report
File type PDF
Language English
DOI 10.57809/2023.2.4.7.4
Rights Свободный доступ из сети Интернет (чтение, печать, копирование)
Record key RU\SPSTU\edoc\72357
Record create date 1/18/2024

Allowed Actions

Read Download (0.7 Mb)

Group Anonymous
Network Internet

This research aims to identify the key stages of digital transformation of trade. In the course of digitalization of the world economy, certain transformations are taking place at the level of all its sectors. This phenomenon is explained by the fact that the result of the introduction of digital technologies is a complex transformation of economic models, which implies the formation of new management systems, business models, types of social attitudes and consumer societies, i.e. the digital transformation of the economy consisting of many sectors. However, it is important to realize that the emergence of new digital technologies and knowledge, the possibility of their application in different ways is reflected in the development of each individual industry, which indicates the relevance of this study. When studying the state of any industry at the current stage of economic development, we face the need to consider the process of its digital transformation. In this regard, analysts in the development of trading companies need to identify and systematize data on the sequence of stages of digital transformation in trade, as well as their content. In the process of the research the main directions and trends of digitalization of trade are considered, the interrelation of the factors of digitalization of the economy with the processes of development and digital transformation of world trade at the industry level is analyzed. As a result of the study, the author's vision of the main stages of digital transformation of trade is presented.

Целью данного исследования является определение ключевых этапов цифровой трансформации торговли. В ходе цифровизации мировой экономики на уровне всех её отраслей происходят определённые трансформации. Данное явление объясняется тем, что результатом внедрения цифровых технологий и решений является комплексное преобразование моделей хозяйствования, что подразумевает под собой формирование новых систем управления, бизнес-моделей, типов общественных отношении и потребительских обществ, то есть цифровую трансформацию экономики, состоящей из множества секторов. Однако важно понимать, что появление новых цифровых технологий и знаний, возможность их применения по-разному находит своё отражение в процессе развития каждой отдельно взятой отрасли, что свидетельствует об актуальности представленного исследования. В попытках проведения исследования состояния любой отрасли на современном этапе развития экономки мы сталкиваемся с необходимостью изучения процесса её цифровой трансформации. В связи с этим у аналитиков в области развития торговых компаний возникает необходимость в определении и систематизации данных о последовательности этапов цифровой трансформации торговли и их содержание. В процессе исследования рассмотрены основные направления и тенденции цифровизации сферы торговли, проанализирована взаимосвязь факторов цифровизации экономики с процессами развития и цифровой трансформации мировой торговли на отраслевом уровне. В результате исследования представлено авторское видение основных этапов цифровой трансформации торговли.

Network User group Action
ILC SPbPU Local Network All
Read Print Download
Internet All

Access count: 231 
Last 30 days: 14

Detailed usage statistics