Details
Title | Psychological Features of the Regulative Mechanisms Emerging in Digital Space // Technology and Language. – 2021. – Т. 2, № 2 : Forensic Examinations - Terms and Techniques. — С. 106-125 |
---|---|
Creators | Pokrovskaia N. N. ; Tyulin A. V. |
Imprint | 2021 |
Collection | Общая коллекция |
Subjects | Психология ; Отраслевая психология ; Вычислительная техника ; Прикладные информационные (компьютерные) технологии в целом ; digital environment ; psychological issues ; regulatory mechanisms ; educational process ; behavioral models ; virtual world ; цифровая среда ; психологические вопросы ; регулятивные механизмы ; образовательный процесс ; поведенческие модели ; виртуальный мир |
UDC | 159.9 ; 004.9 |
LBC | 88.4 ; 32.973-018.2 |
Document type | Article, report |
File type | |
Language | English |
DOI | 10.48417/technolang.2021.02.11 |
Rights | Свободный доступ из сети Интернет (чтение, печать, копирование) |
Additionally | New arrival |
Record key | RU\SPSTU\edoc\76493 |
Record create date | 7/10/2025 |
Since the Spring of 2020 and due to the Pandemic, the massive transition to online spaces has magnified the issue of the influence of digital regulation on the choice of behavior on the Internet as a special cultural and symbolic environment. The article presents a theoretical analysis of regulatory mechanisms in the digital environment. It discusses the main problem of choosing behavioral models in cyberspace. The purpose of the research is thus to systematize psychological approaches to the study of the regulation of human behavior as it is translated to the digital environment. The research was carried out by a qualitative methodology of discussions among teachers and students. Three problem areas of behavior regulation were identified, namely the acceptance of responsibility, the externalization of motivation, and the simplification of choice. These are reflected in the evolution of regulatory mechanisms for the formation of value judgments, the fragmentation and breaking of chains of activity, and the feedback system or social control which acquire a quantitative dimension in digital space. The limitations of the results obtained are due to the qualitative methodology that was adopted for the empirical part of the research, that is, with its concentration on the educational sphere, with the period of the pandemic and with the stress that was due to the overall transition to online learning. Conceptually, however, there are social implications in regard to the discovery of public or state interventions, especially the regulation of activity of social media, of institutions functioning online and of individual and group (households, institutions) users. The original value of the research relates to the systemic analysis of psychological approaches to the problem areas of regulation of human behavior in digital space. The study substantiates the need for independent regulatory activity as a special type of governance of behavior in the digital environment, contradicting the “Google doctrine“ that presupposes natural self-regulation and self-organization on the Internet.
Массовый переход в онлайн-пространство в связи с пандемией весны 2020 г. актуализировал вопрос влияния цифровой регуляции на выбор поведения в сети Интернет как особой культурно-символической среде. В статье представлены результаты теоретического анализа регулятивных механизмов в цифровой среде и обсуждения с участниками образовательного процесса основных проблемных зон выбора поведенческих моделей в виртуальном мире кибер-пространства. Цель исследования - систематизировать психологические подходы к изучению регуляции поведения человека в цифровой среде. На основе анализа кейсов и дискуссий среди преподавателей и студентов, выявлены три проблемные зоны регуляции поведения, связанные с принятием ответственности, экстернализацией мотивации и упрощением выбора, которые отражаются в эволюции регулятивных механизмов формирования ценностных суждений, фрагментировании и разрыве цепочек деятельности и системы обратной связи, социального контроля, которые в цифровом пространстве приобретают количественное измерение. Результаты исследования ограничены качественной методологией, реализованной для эмпирической части исследования, спецификой восприятия респондентов из сферы образования, с моментом проведения исследования в период пандемии и стресса респондентов в связи с переходом к массовому онлайн-обучению. С позиций социального благополучия, обоснована необходимость поиска общественного и государственного воздействия на регулирование деятельности социальных сетей, институтов, функционирующих в сети, а также индивидуальных и групповых (например, домашних хозяйств) пользователей. Оригинальность исследования состоит в системном анализе психологических подходов к проблемным областям регулирования поведения человека в цифровом пространстве. Исследование позволило обосновать целесообразность самостоятельной регулятивной деятельности как особого вида регуляции поведения в цифровой среде, что противоречит "гугл-доктрине", предполагающей естественную саморегуляцию и самоорганизацию в сети Интернет.
- Psychological Features of the Regulative Mechanisms Emerging in Digital Space
- Психологические вопросы формирования регулятивных механизмов в цифровой среде
- ВВЕДЕНИЕ
- ПОСТАНОВКА ПРОБЛЕМЫ
- ЦЕЛИ ИССЛЕДОВАНИЯ
- МЕТОДОЛОГИЯ
- РЕЗУЛЬТАТЫ ИССЛЕДОВАНИЯ
- ВЫВОДЫ
- СПИСОК ЛИТЕРАТУРЫ
- REFERENCES
Access count: 0
Last 30 days: 0