Details
Title | Future Marketing as Technology for Manipulating Symbolic Consumption // Technology and Language. – 2021. – Т. 2, № 3. — С. 8-15 |
---|---|
Creators | Pletnev A. V. |
Imprint | 2021 |
Collection | Общая коллекция |
Subjects | Экономика ; Маркетинг ; marketing of the future ; consumer society ; manipulation of symbolic consumption ; technologies of manipulation of consumption ; neocapitalism ; anomie ; маркетинг будущего ; общество потребления ; манипулирование символическим потреблением ; технологии манипулирования потреблением ; неокапитализм ; аномия |
UDC | 339.138 |
LBC | 65.291.3 |
Document type | Article, report |
File type | |
Language | English |
DOI | 10.48417/technolang.2021.03.02 |
Rights | Свободный доступ из сети Интернет (чтение, печать, копирование) |
Additionally | New arrival |
Record key | RU\SPSTU\edoc\76222 |
Record create date | 6/4/2025 |
At the end of the 20th and in the beginning of the 21st centuries, many publications appeared with the aim of trying to characterize the new state of society, which is characterized by an orientation towards economic goals and values. The concept of a consumer society continues to develop, and many authors associate the peculiarities of modern consumption with the spread of digital technologies. An analysis of these publications, as well as the latest trends in social economic development, made it possible to identify the cause of the latest socio-economic changes– the formation of a new neo-capitalist formation. There was a reorientation of the entire economy from the production of real goods to status consumption. Within the framework of neo-capitalism, the purpose of consumption of goods and services is not to satisfy real needs, but to obtain status characteristics that are associated with a product or service. This type of consumption requires an individual to invest more and more financial resources, since the average consumer does not have the financial ability to maintain high standards of status consumption. Neocapitalism stimulates consumer activity and production well, but it has a destructive effect on society as a whole. Failure to maintain the desired level of consumption leads the individual to a state of psychosocial stress - anomie. In general, the proposed concept will be of interest to both marketing practitioners and specialists in the field of socio-economic theory. It will allow you to move from an intuitive understanding of the changes taking place to a conceptual explanation.
На рубеже 20-21 веков появилось множество публикаций, целью которых является попытка дать характеристику новому состоянию общества, характеризующегося ориентацией на экономические цели и ценности. Продолжает развиваться концепция общества потребления и многие авторы связывают особенности современного потребления с распространением цифровых технологий. Анализ этих публикаций, а также новейших тенденций социального экономического развития позволил выявить причину новейших социально-экономических изменений - становление новой неокапиталистической формации. Произошла переориентация всей экономики с производства реальных благ на статусное потребление. В рамках неокапитализма целью потребления товаров и услуг является не удовлетворение реальных потребностей, а получение статусных характеристик, которые ассоциируются с товаром или услугой. Этот тип потребления требует от индивида всё большего вложения финансовых средств, поскольку среднестатистический потребитель не имеет финансовой возможности поддерживать высокие стандарты статусного потребления. Неокапитализм хорошо стимулирует потребительскую активность и производство, однако деструктивно влияет на общество в целом. Неспособность поддерживать желаемый уровень потребления приводит индивида к состоянию психосоциального стресса - аномии. В целом предложенная концепция неокапитализма будет интересна как маркетологам-практикам, так и специалистам в сфере социально-экономической теории. Она позволит перейти от интуитивного понимания происходящих изменений к концептуальному объяснению.
- Future Marketing as Technology for Manipulating Symbolic Consumption
- INTRODUCTION
- RESEARCH OBJECTIVES
- METHODOLOGY
- ELABORATION OF THE PROBLEM
- THE DIGITAL ENVIRONMENT AS A SPACE FOR CONSUMER MANIPULATION
- NEOCAPITALISM AS A KEY TO UNDERSTANDING SUPERMODERNITY
- RESEARCH RESULTS
- CONCLUSION AND DISCUSSION
- REFERENCES
Access count: 0
Last 30 days: 0