Details

Title Technology for Professional Image Construction of a Medical Worker: COVID-19 Media Discourse // Technology and Language. – 2021. – Т. 2, № 3. — С. 16-38
Creators Yefanov A. ; Banshchikova V.
Imprint 2021
Collection Общая коллекция
Subjects Языкознание ; Лингвистика текста ; media discourse ; COVID-19 ; medical professionals ; professional image of a healthcare professional ; professional image design ; pandemics ; медиадискурс ; медицинские работники ; профессиональный имидж медработника ; конструирование профессионального имиджа ; пандемии
UDC 81'42
LBC 81.0
Document type Article, report
File type PDF
Language English
DOI 10.48417/technolang.2021.03.03
Rights Свободный доступ из сети Интернет (чтение, печать, копирование)
Additionally New arrival
Record key RU\SPSTU\edoc\76261
Record create date 6/16/2025

Allowed Actions

Read Download (1.0 Mb)

Group Anonymous
Network Internet

The purpose of this study is to identify the technology for constructing a professional image of a medical worker through the COVID-19 media discourse. The empirical base consists of international publications (VOGUE, GQ, TIME, New Yorker, Esquire), national publications (Meduza, Rossiyskaya Gazeta) and at regional or local level (Kazan, Fontanka.ru) levels, all during the time-frame of March to December 2020. A complex of methods is used: structural analysis, contextual analysis, discourse analysis, visual analysis, secondary analysis of sociological data, all concerned with the discursive features of building a professional image of a medical worker. The lexico-semantic level is the richest in terms of the variety of techniques and tactics used for heroizing doctors. With the metaphorization "doctor is a hero," "pandemic is a war", and other comparisons of the COVID-19 pandemic with war, the doctor's image has become the most common means of presenting the medical image in the media. The syntactic level is built on the opposition "doctor - pandemic", "doctor - coronavirus", as well as in some sources "doctor - administration." In the media space, there is a convergence of the polarities "doctor - society" and "doctor - patient," which was previously observed only in the national media. On this basis, it is concluded that the discursive features of constructing the professional image of a medical worker are a key component of influencing public opinion, which is especially important in the context of the COVID-19 pandemic. Thanks to the use of media discourse as a tool for constructing a professional image, respect for medical workers increases, which has a positive effect not only on their professional identity and professional image, but also on improving the doctor-patient and doctor-society relations, increasing the prestige of the profession and the medical sphere in general.

Целью настоящего исследования является выявление технологии конструирования профессионального имиджа медицинского работника посредством медиадискурса COVID-19. Эмпирической базой выступают издания мирового (VOGUE, GQ, TIME, New Yorker, Esquire), российского (“Медуза”, “Российская газета”) и регионального (“Казань”, “Фонтанка.ру”) уровней, позиционирующие профессию медика. Используется комплекс методов: структурный анализ, контекстуальный анализ, дискурс-анализ, визуальный анализ, вторичный анализ социологических данных. Хронологические рамки исследования: март-декабрь 2020 года. Проведенное исследование позволяет выявить дискурсивные особенности построения профессионального имиджа медицинского работника. Лексико-семантический уровень - самый богатый по разнообразию приемов и тактик, применяемый при стратегии героизации врачей. Метафоризация “врач - герой”, “пандемия - война”, а также сравнения пандемии COVID-19 с войной, атрибутивность образа врача стали самым распространенным средством презентации образа медика в медиа. Синтаксический уровень построен на противопоставлении “врач - пандемия”, “врач - коронавирус”, а также в некоторых источниках “врач - администрация”. В медиапространстве происходит сближение полярностей “врач - общество” и “врач - пациент”, которое раньше наблюдалось только в медиа федерального уровня. На данном основании делаются выводы, что дискурсивные особенности конструирования профессионального имиджа медицинского работника являются ключевым компонентом воздействия на общественное мнение, что является особенно важным в контексте пандемии COVID-19. Благодаря использованию медиадискурса как инструмента конструирования профессионального имиджа уважение к медицинским работникам возрастает, что позитивно влияет не только на их профессиональную идентичность и профессиональный имидж, но и на улучшение отношений “врач - пациент” и “врач - общество”, повышение престижа профессии и медицинской сферы в целом и, следовательно, разрушает социальные установки негативизации медицинских работников.

Network User group Action
ILC SPbPU Local Network All
Read Print Download
Internet All
  • Technology for Professional Image Construction of a Medical Worker: COVID-19 Media Discourse
  • Технология конструирования профессионального имиджа медицинского работника: медиадискурс COVID-19
    • ВВЕДЕНИЕ
    • ЦЕЛЬ ИССЛЕДОВАНИЯ
    • МЕТОДОЛОГИЯ И МЕТОДИКА ИССЛЕДОВАНИЯ
    • РЕЗУЛЬТАТЫ ИССЛЕДОВАНИЯ
    • ДИСКУССИЯ
    • ЗАКЛЮЧЕНИЕ
    • СПИСОК ЛИТЕРАТУРЫ
    • REFERENCES

Access count: 19 
Last 30 days: 19

Detailed usage statistics