Details
Title | Enhancing the Assimilation of Foreign Language Vocabulary when Working with Students of the Digital Generation // Technology and Language. – 2021. – Т. 2, № 3. — С. 89-97 |
---|---|
Creators | Chirkova E. I. ; Chernovets E. G. ; Zorina E. M. |
Imprint | 2021 |
Collection | Общая коллекция |
Subjects | Образование. Педагогика ; Высшее профессиональное образование ; Языкознание ; Методология языкознания ; foreign language vocabulary ; assimilation of foreign language vocabulary ; students of digital generation ; lexical units ; Leitner system ; system Leitner ; иноязычная лексика ; усвоение иноязычной лексики ; студенты цифрового поколения ; лексические единицы ; система Лейтнера ; Лейтнера система |
UDC | 378 ; 81-13 |
LBC | 74.58 ; 81 |
Document type | Article, report |
File type | |
Language | English |
DOI | 10.48417/technolang.2021.03.07 |
Rights | Свободный доступ из сети Интернет (чтение, печать, копирование) |
Additionally | New arrival |
Record key | RU\SPSTU\edoc\76265 |
Record create date | 6/17/2025 |
The article is devoted to the analysis of modern methods for the assimilation of foreign language vocabulary by students belonging to the so-called digital generation. The aim of the study is to show the promising possibilities of non-traditional approaches to memorization. Generation Z students have peculiarities of perception, processing and assimilation of information, so conventional methods do not show good results. The article presents the digitalization of Leitner's technique related to spaced repetition. Special cards serve as a kind of data bank for a foreign language vocabulary. In special applications for mobile phones, you can independently enter data that need to be memorized. This technique shows good results, because a digital device and small amounts of information are used that do not exceed the RAM capabilities of modern students. The division into separate small fragments for better assimilation is also used in the CLIL (Content and Language Integrated Learning) methodology. The results of introducing the method of spaced repetitions into the educational process exhibit a positive dynamics. In addition, the successful introduction of methods related to sound accents and semantic associations is shown. The humorous component is also important because it helps increase learning motivation and remove psychological barriers that interfere with learning. For example, "barking" when performing memorization actions in the helps to remember the process itself and the desired object - one has only to reproduce this funny sound. The psychological characteristics of students of the digital generation require new teaching and memorization methods, so they need a different amount of time to develop a stable lexical skill.
Статья посвящена анализу современных методик работы по усвоению иноязычной лексики студентами цифрового поколения. Цель исследования - показать перспективные возможности нетрадиционных подходов к запоминанию. У студентов поколения Z существуют особенности восприятия, переработки и усвоения информации, поэтому обычные методы не приносят хороших результатов. В статье показаны цифровизация методики Лейтнера, связанной с интервальным повторением. Специальные карточки служат своеобразным банком данных для одноязычной лексики. В специальных приложениях для мобильных телефонов можно самостоятельно вносить данные, которые требуют запоминания. Такая методика дает хорошие результаты, потому что используется цифровое устройство и небольшие объемы информации, не превышающие возможности оперативной памяти современных студентов. Деление на отдельные маленькие фрагменты для лучшего усвоения используется и в методики CLIL (Content and Language Integrated Learning). Результаты внедрения в образовательный процесс метода интервальных повторений показали положительную динамику. Кроме того показано успешное внедрение методик, связанных со звуковыми ассоциациями. Юмористическая составляющая также важна, потому что помогает повышать учебную мотивацию и снимать психологические барьеры, мешающие учиться. Например, "гавканье" при совершение действий по запоминанию, помогает в дальнейшем вспомнить сам процесс и нужный объект, стоит только воспроизвести этот смешной звук. Психологические особенности студентов цифрового поколения требуют новых методик обучения и запоминания, им требуется разное время на формирование устойчивого лексического навыка.
- Enhancing the Assimilation of Foreign Language Vocabulary when Working with Students of the Digital Generation
- INTRODUCTION
- FORMULATION OF THE PROBLEM
- METHODS CREATING
- CONCLUSION AND DISCUSSION
- REFERENCES
Access count: 9
Last 30 days: 9