Details
Title | Hermeneutics of Science - Technical Assessments and Hidden Horizons of Meaning // Technology and Language. – 2025. – Т. 6, № 2 : Hermeneutic dimensions. — С. 70-80 |
---|---|
Creators | Antonovskiy A. Yu. |
Imprint | 2025 |
Collection | Общая коллекция |
Subjects | Логика ; Логическое учение о методе ; hermeneutics of science ; criteria of meanings ; formal criteria of meanings ; scientific texts ; interpretative ambiguity ; construction of meanings ; герменевтика науки ; критерии смыслов ; формальные критерии смыслов ; научные тексты ; интерпретационная неоднозначность ; конструирование смыслов |
UDC | 167 |
LBC | 87.46 |
Document type | Article, report |
File type | |
Language | English |
DOI | 10.48417/technolang.2025.02.06 |
Rights | Свободный доступ из сети Интернет (чтение, печать, копирование) |
Additionally | New arrival |
Record key | RU\SPSTU\edoc\76451 |
Record create date | 7/4/2025 |
By writing, we inscribe the world around us and carve it into meaning. This idea of Jacques Derrida, which postulates that the function of the written text is not merely to describe but to actively create a new world, has found wide resonance across disciplines. Specifically, the article focuses on writing understood as a performative act of naming and classification – a universal mechanism of world-creation. This raises a critical question: can scientific texts, often seen as neutral descriptions of reality, also construct their own worlds, serving as horizons for creative interpretation and hermeneutic engagement? The article systematically examines arguments against applying hermeneutics to scientific texts, including their presumed transparency, reliance on empirical verification, and the formal rigidity of scientific concepts. Critics assert that scientific statements derive meaning solely from their correspondence to observable reality, leaving no room for interpretive ambiguity. However, the author counters this view by demonstrating how scientific texts, like artistic or philosophical works, generate their own contexts - whether through theoretical paradigms, “hidden worlds” of unobservable entities (e. g., atoms, social structures), or aesthetic criteria like elegance and simplicity. Examples from the history of science (e. g., Kepler’s laws, Weber’s Protestant Ethic) illustrate how scientific meaning emerges from interplay between formal statements and their interpretive horizons. Ultimately, the article advocates for a hermeneutic approach to science, revealing how scientific texts transform both their subjects and their readers, bridging the gap between empirical rigor and the creative construction of meaning.
Путем письма мы выписываем мир вокруг нас и высекаем в нём смыслы. Эта идея Жака Деррида, утверждающая, что письменный текст создаёт новые миры, а не просто описывает существующий, нашла широкий отклик в различных дисциплинах. В данной статье мы рассмотрим письменные высказывания как перформативный акт именования и классификации — универсальный механизм миротворчества. В этом контексте поставлена главная проблема исследования: способны ли научные тексты, традиционно воспринимаемые как нейтральные описания реальности, в свою очередь конструировать собственные миры, становясь горизонтами для творческой интерпретации и герменевтического осмысления? В статье систематически анализируются аргументы против применения герменевтики к научным текстам и высказываниям. Особое значение имеет то, что научные утверждения обретают смысл через их соотнесение с наблюдаемой реальностью, что, как представляется, не оставляет места для интерпретационной неоднозначности. Соглашаясь в целом с этими доводами, автор тем не менее вводит ряд уточнений. В частности, показано, что научные тексты, подобно художественным или философским работам, порождают собственные контексты. К таковым отнесены: теоретические парадигмы, “скрытые миры” ненаблюдаемых сущностей (например, атомы, социальные структуры) или эстетические критерии вроде элегантности и простоты. Так, законы Кеплера, “Протестантская этика” Вебера и ряд других иллюстрирующих примеров показывает то, как научный смысл возникает во взаимодействии формальных утверждений и их интерпретационных горизонтов. В статье отстаивается герменевтический подход к науке. В частности, обосновывается, что научные тексты трансформируют как свои объекты, так и психологические установки читателей, что делает возможным преодоление разрыва между эмпирической строгостью и творческим конструированием смысла..
- Hermeneutics of Science – Technical Assessments and Hidden Horizons of Meaning
- INTRODUCTION
- WHAT SPEAKS AGAINST THE HERMENEUTICS OF SCIENCE?
- HORIZONS OF HIDDEN WORLDS AS A CONDITION FOR THE HERMENEUTICS OF SCIENTIFIC STATEMENTS
- THE AESTHETIC DIMENSION OF SCIENTIFIC STATEMENT
- AMBIVALENCE OF THE LANGUAGE OF SCIENTIFIC CONCEPTS AS A BASIS FOR APPLYING THE HERMENEUTIC METHOD
- INSTEAD OF A CONCLUSION: HOW SCIENTIFIC TEXT TRANSFORMS SCIENTISTS
- REFERENCES
Access count: 0
Last 30 days: 0