Details
Title | A Digital Technology for Learning English Terminology through Glossary Compilation // Technology and Language. – 2025. – Т. 6, № 2 : Hermeneutic dimensions. — С. 184-204 |
---|---|
Creators | Vasilchenko T. ; Sultanova I. |
Imprint | 2025 |
Collection | Общая коллекция |
Subjects | Языкознание ; Лексикология ; Методология языкознания ; english-language terminology ; glossaries ; teaching english terminology ; digital teaching methodology ; terminological systems ; foreign language training ; англоязычная терминология ; глоссарии ; обучение англоязычной терминологии ; цифровая методика обучения ; терминологические системы ; обучение иностранному языку |
UDC | 81'37 ; 81-13 |
LBC | 81.03 ; 81 |
Document type | Article, report |
File type | |
Language | English |
DOI | 10.48417/technolang.2025.02.15 |
Rights | Свободный доступ из сети Интернет (чтение, печать, копирование) |
Additionally | New arrival |
Record key | RU\SPSTU\edoc\76462 |
Record create date | 7/7/2025 |
The article examines modern digital tools that enhance the effectiveness of professional foreign language acquisition by non-linguistic students. The resources presented here contribute to successful professional terminology acquisition by means of compiling specific scientific lexicons utilizing computer-aided vocabulary-building tools. The authors share the results of their practical work in Russia and present their considerations from the Russian experience regarding advantages and disadvantages of using the applications by modern students. The design encompasses a review of modern applications that can provide support in improving their vocabulary to both professional linguists and students of non-linguistic fields that help to master their language skills alongside with developing one’s academic, communicative and intercultural competencies. The applications utilized in the study are TermoStat Web, AGROVOC, WIPO Pearl, and Notion. The article depicts strong and weak points of each tool and their benefits for students. Among the most important findings is the fact that the applications tested by the authors can be used at almost any language proficiency level. Practical implication embodies the possibility of embedding the findings in the current curricula of English for Specific Purposes taught in non-linguistic Universities. The results may have significant academic and social implications making students more thoughtful about the subjects they are not well versed in and more confident and well-prepared for work in multicultural environment. The singularity of the design lies in the fact that the tested computerized instruments are considered as one of the main teaching aids and can be recommended to be widely used in the modern foreign language teaching curricula.
В статье рассмотрены современные цифровые инструменты, использование которых повышает эффективность обучения профессиональному иностранному языку студентов нелингвистических направлений подготовки. Исследованные информационные продукты способствуют успешному овладению профессиональной терминологией на иностранном языке путем составления глоссариев с использованием автоматизированных средств формирования словарного запаса. Авторы рассматривают преимущества и недостатки применения подобных приложений современными студентами, основываясь на результатах своей практической деятельности в России. В работе приведен обзор актуальных приложений (платформ), которые могут оказать помощь в расширении словарного запаса как профессиональным лингвистам, так и студентам неязыковых специальностей. Приведенный инструментарий помогает студентам овладеть языковыми навыками наряду с развитием академической, коммуникативной и межкультурной компетенций. Использованы такие приложения, как TermoStat Web, AGROVOC, WIPO Pearl и Notion. В статье описаны сильные и слабые стороны каждого инструмента и их преимущества для студентов. Одним из наиболее важных выводов является тот факт, что протестированные авторами приложения могут быть использованы практически на любом уровне владения языком. Практическая значимость заключается в возможности внедрения полученных результатов в текущие учебные программы по английскому языку для специальных целей в неязыковых вузах. Подобные средства обучения имеют ряд значительных академических и социальных преимуществ, помогая студентам более вдумчиво относиться к сложному предмету, улучшая его понимание и усвоение, а также стать более уверенными и хорошо подготовленными к работе в мультикультурной среде. Особенность разработки заключается в том, что протестированные компьютеризированные инструменты рассматриваются как одно из основных средств обучения и могут быть рекомендованы к широкому использованию в современных учебных программах по иностранным языкам.
- A Digital Technology for Learning English Terminology through Glossary Compilation
- INTRODUCTION
- PROBLEM DEFINITION
- AIM AND OBJECTIVES OF THE STUDY
- METHODOLOGY FOR STUDENTS' WORK WITH TERMOSTAT WEB
- DICTIONARIES AND THESAURI
- AGROVOC-BASED TASKS
- DIGITAL TOOLS TO CREATE GLOSSARIES
- CONCLUSION
- REFERENCES
Access count: 0
Last 30 days: 0