Details

Title A model for satisfaction improvement in participants of the educational process via the introduction of lean tools in the administration of universities // Technoeconomics: an international journal. – 2025. – Vol. 4, № 2. — С. 32-41
Creators Lyamin B. M. ; Yanchevskaya M. Yu.
Imprint 2025
Collection Общая коллекция
Subjects Образование. Педагогика ; Высшее профессиональное образование ; educational process ; universities ; satisfaction with educational process ; administrative divisions of universities ; lean production tools (pedagogy) ; management models ; образовательный процесс ; вузы ; удовлетворенность образовательным процессом ; административные подразделения вузов ; инструменты бережливого производства (педагогика) ; модели управления
UDC 378
LBC 74.58
Document type Article, report
File type PDF
Language English
DOI 10.57809/2025.4.2.13.3
Rights Свободный доступ из сети Интернет (чтение, печать, копирование)
Additionally New arrival
Record key RU\SPSTU\edoc\76787
Record create date 9/3/2025

Allowed Actions

Read Download (0.4 Mb)

Group Anonymous
Network Internet

This paper considers a model to boost satisfaction in all educational stakeholders at higher education institutions via the introduction of lean manufacturing techniques into administrative departments. The authors emphasize the importance of using lean methodology due to increasing competition in the education market and the need for resource optimization. The authors propose a model that illustrates the relationship between resources, processes, lean manufacturing tools, and the level of satisfaction among students, faculty, and staff. The research method involves analyzing current processes, identifying areas for improvement, and implementing techniques such as 5S, value stream mapping, Kanban, and standardization. According to the results, the implementation of lean techniques can reduce time and cost, decrease bureaucratic burden, and enhance service quality. In turn, it would have a positive impact on the satisfaction of all participants in the educational process. The practical significance of this research lies in the potential to apply the proposed model in order to enhance the university performance and ensure sustainable development or higher education.

Статья посвящена разработке модели повышения удовлетворенности участников образовательного процесса в высших учебных заведениях через внедрение инструментов бережливого производства в административных подразделениях. Авторы рассматривают актуальность применения Lean-методологии в условиях растущей конкуренции на рынке образовательных услуг и необходимости оптимизации ресурсов. В работе предложена модель, которая демонстрирует взаимосвязь между ресурсами, процессами, инструментами бережливого производства и уровнем удовлетворенности студентов, преподавателей и сотрудников. Методология исследования включает анализ существующих процессов, выявление потерь и их устранение с помощью таких инструментов, как 5S, картирование потока создания ценности, канбан и стандартизация. Результаты показывают, что внедрение инструментов бережливого производства способствует сокращению временных и ресурсных затрат, снижению бюрократической нагрузки и повышению качества услуг, что, в свою очередь, положительно влияет на удовлетворенность всех участников образовательного процесса. Практическая значимость исследования заключается в возможности применения предложенной модели для повышения эффективности деятельности вузов и их устойчивого развития.

Network User group Action
ILC SPbPU Local Network All
Read Print Download
Internet All

Access count: 12 
Last 30 days: 12

Detailed usage statistics