Details

Title A word at the limit // Technology and Language. – 2021. – Т. 2, № 1 : In the Beginning was the Word - The Word as a Technical Artefact. — С. 81-97
Creators Kazarina T.
Imprint 2021
Collection Общая коллекция
Subjects Языкознание ; Теория и философия языка ; poetic words ; cubofuturism ; semiosis ; zaum (literary criticism) ; suprematism ; russian avant-garde (art) ; поэтические слова ; кубофутуризм ; семиозис ; заумь (литературоведение) ; супрематизм ; русский авангард (искусство)
UDC 81-11
LBC 81
Document type Article, report
Language English
DOI 10.48417/technolang.2021.01.07
Rights Свободный доступ из сети Интернет (чтение, печать, копирование)
Additionally New arrival
Record key RU\SPSTU\edoc\77719
Record create date 12/12/2025

Allowed Actions

Read Download (0.4 Mb)

Group Anonymous
Network Internet

The article discusses the reasons for the pronounced interest of cubo-futurists in the possibilities of the poetic word and the nature of their experiments with linguistic material. The author proceeds from the fact that for the artists of the early Russian avant-garde, the laws of language and the system of cultural conventions are an artificially created barrier that protects the sphere of human existence from the surplus of naturally emanating energy. This protects society from shocks, but at the same time deprives it of the opportunity to develop. All the poets of the "Gilea" group saw as their most important task the elimination of this gap between objective reality and the sphere of semiosis, but the most convincing solutions were offered by Vladimir Mayakovsky, Velimir Khlebnikov and Alexei Kruchenykh. The purpose of this article is to characterize the strategies developed by these artists for overcoming the linguistic dogma of the previous culture and to determine the range of possibilities for the future. A structural-semiotic approach to the analysis of avant-garde texts was used. In this way it can be shown that the poetic work with words and the variants proposed by the three authors proceeded in different directions and was in many respects mutually exclusive. While the poetics of Mayakovsky assumed the convergence of words and things, Khlebnikov's experiments were carried out to balance both, and Kruchenykh’s zaum creativity took the word out of any control, except for the author's will. Even if different poets used the same words to denote the genres and types of creativity they discovered, they were talking about dissimilar phenomena. This is demonstrated by comparing the zaum of Khlebnikov with the zaum of Kruchenykh. Each of the creative projects proposed by the three poets was an experiment to identify certain limiting possibilities of the word, therefore, in the work of all three poets it did not lose its meaning.

В статье рассматриваются причины подчёркнутого интереса кубофутуристов к возможностям поэтического слова и характеру их экспериментов с языковым материалом. Автор исходит из того, что для художников раннего русского авангарда законы языка и система культурных конвенций - это искусственно созданный барьер, который ограждает сферу человеческого существования от притока разлитых в природе энергий и тем самым защищает общество от потрясений, но одновременно лишает его возможности развиваться. В устранении этого разрыва между предметной реальностью и сферой семиозиса видели свою важнейшую задачу все поэты группы "Гилея", но наиболее убедительные её решения предложили Владимир Маяковский, Велимир Хлебников и Алексей Кручёных. Цель данной статьи - охарактеризовать выработанные художниками стратегии преодоления языкового диктата прежней культуры и определить сам диапазон футуристических поисков в этом направлении. Использовался структурно-семиотический подход к анализу авангардистских текстов. Его применение позволило убедиться, что предложенные названными авторами варианты поэтической работы со словом велись в разных направлениях и во многом были взаимоисключающими. Так, поэтика Маяковского предполагала сближение слова и вещи, эксперименты Хлебникова велись, чтобы уравновесить то и другое, а заумное творчество Кручёных выводило слово из-под любого контроля, кроме авторской воли. Даже если разные поэты пользовались одними словами для обозначения открытых ими жанров и типов творчества, речь велась о непохожих явлениях. Автор статьи доказывает это, сравнивая заумь Хлебникова с заумью Кручёных. Каждый из предложенных тремя поэтами творческих проектов был экспериментом по выявлению неких предельных возможностей слова, поэтому при любых результатах не утратил своего значения.

Network User group Action
ILC SPbPU Local Network All
Read Print Download
Internet All
  • A Word at the Limit
  • Слово на пределе возможностей
    • ВВЕДЕНИЕ
    • ПОСТАНОВКА ПРОБЛЕМЫ И ЦЕЛИ ИССЛЕДОВАНИЯ
    • СЛОВО В ХУДОЖЕСТВЕННОЙ СИСТЕМЕ ВЕЛИМИРА ХЛЕБНИКОВА
    • МАЯКОВСКИЙ: ОВЕЩЕСТВЛЕНИЕ СЛОВА
    • ЯЗЫКОВЫЕ ЭКСПЕРИМЕНТЫ АЛЕКСЕЯ КРУЧЁНЫХ
    • ВЫВОДЫ И ДИСКУССИЯ
    • СПИСОК ЛИТЕРАТУРЫ
    • REFERENCES

Access count: 42 
Last 30 days: 42

Detailed usage statistics