Details
| Title | The Gendered Language of Technology // Technology and Language. – 2025. – Т. 6, № 3 : The Language and Poetics of Machines. — С. 10-25 |
|---|---|
| Creators | Liggieri K. ; Kurz L. |
| Imprint | 2025 |
| Collection | Общая коллекция |
| Subjects | Социология ; Социология групп ; Языкознание ; Социолингвистика ; gender characteristics ; philosophical aspect ; digital gender gap ; language characteristics ; technical education ; gender language ; гендерные характерстики ; философский аспект ; цифровой гендерный разрыв ; языковые характеристики ; техническое образование ; гендерный язык |
| UDC | 316.34/.35 ; 81'27 |
| LBC | 60.54 ; 81.001.2 |
| Document type | Article, report |
| File type | |
| Language | English |
| DOI | 10.48417/technolang.2025.03.02 |
| Rights | Свободный доступ из сети Интернет (чтение, печать, копирование) |
| Additionally | New arrival |
| Record key | RU\SPSTU\edoc\77375 |
| Record create date | 11/13/2025 |
The aim of this article is to examine the partly unquestioned notions of how to ask about technology use and gender in a socio-cultural historical community of the 1950s-1980s with a focus on education. For in this defined historical and systematic framework, the connection between technology - language - gender, which is central to industrialized nations, becomes apparent for the first time. Accordingly, two problematization discourses come into particular focus: 1) Historically: How have different meanings of gender and technology manifested in Western discourse in the 20th century and thus continued into the present? 2) Philosophically: How have self-perceptions of gender in individuals been shaped by technology-related language? Where can we recognize interpretative sovereignties in the linguistic images and terminologies and what are the conditions and premises for this? Without the perspective on scientific history, philosophy and continuity, the current digital gender gap, as decidedly highlighted by the D21 initiative, cannot be understood and problematized in its complexity and historicity. The aim is to use a dual approach to contextualize and reflect on ideas of technology and gendered characteristics in linguistic images, as otherwise 1) language determines our approach to technology too hastily and 2) language can only be used in a standardized way. Self-attributions of actors in technology-related language images are historically contingent and systematically processed. Language use can become as a self-fulfilling prophecy and manifest (self-) conceptions such as "women understand less about technology" or "women cannot use technology" and thus expose people and entire groups to discriminatory social practices.
Цель данной статьи - рассмотреть частично не подвергавшиеся сомнению представления о том, как исследовать использование технологий и гендер в социокультурном историческом сообществе 1950-1980-х годов, уделяя особое внимание образованию. В рамках этой определенной исторической и систематической модели впервые становится очевидной связь между технологиями, языком и гендером, которая является ключевой для индустриальных стран. Соответственно, особое внимание уделяется двум дискурсам проблематизации: 1) Исторически: как различные значения гендера и технологий проявились в западном дискурсе в XX веке и, таким образом, сохранились в настоящее время? 2) Философский аспект: как язык, связанный с технологиями, повлиял на гендерное самовосприятие людей? Где мы можем распознать интерпретационный суверенитет в языковых образах и терминологии, и каковы условия и предпосылки для этого? Без учёта научной истории, философии и преемственности современный цифровой гендерный разрыв, как это решительно подчеркивается инициативой D21, невозможно понять и проблематизировать во всей его сложности и историчности. Цель состоит в том, чтобы использовать двойной подход для контекстуализации и осмысления идей технологий и гендерных характеристик в языковых образах, поскольку в противном случае 1) язык слишком поспешно определяет наш подход к технологиям и 2) язык может использоваться только стандартизированным образом. Самоатрибуция акторов в языковых образах, связанных с технологиями, исторически обусловлена и систематически обрабатывается. Использование языка может стать самоисполняющимся пророчеством и манифестом (само)концепций, таких как "женщины меньше разбираются в технологиях»"или "женщины не умеют пользоваться технологиями", и, таким образом, подвергать людей и целые группы дискриминационным социальным практикам.
- The Gendered Language of Technology
- THE DIGITAL GENDER/LANGUAGE GAP
- DEFINITION OF TERMS: GENDER, LANGUAGE, AND TECHNOLOGY
- THE GENDERED LANGUAGE OF COMPUTER USAGE
- TECHNOLOGY EDUCATION, TECHNOLOGIZED LANGUAGE AND GENDER IN THE 1970s AND 1980s
- TECHNOCAPITALISTIC LABELING: “TECHNO-DISTANCE” AND “TECHNOPHOBIA”
- GENDER-AWARENESS AS LANGUAGE-AWARENESS
- CONCLUSION: IN SEARCH OF A NEW LANGUAGE IN A TECHNOLOGICAL WORLD
- REFERENCES
Access count: 9
Last 30 days: 9