Details
| Title | The Machines and Beyond // Technology and Language. – 2025. – Т. 6, № 3 : The Language and Poetics of Machines. — С. 125-133 |
|---|---|
| Creators | Gammel S. |
| Imprint | 2025 |
| Collection | Общая коллекция |
| Subjects | Литературоведение ; Литература Европы ; Анализ литературного произведения. Литературная критика ; philosophy of language ; gnosis ; swedish poetry ; verses ; transhumanism ; human-machine relationship ; философия языка ; трансгуманизм ; шведская поэзия ; стихи ; гнозис ; отношения человека и машины |
| UDC | 821(4).09 ; 82.09 |
| LBC | 83.3(4) ; 83.2 |
| Document type | Article, report |
| File type | |
| Language | English |
| DOI | 10.48417/technolang.2025.03.09 |
| Rights | Свободный доступ из сети Интернет (чтение, печать, копирование) |
| Additionally | New arrival |
| Record key | RU\SPSTU\edoc\77390 |
| Record create date | 11/14/2025 |
This essay presents observations concerning the evolving relationship between humanity, technology, and nature through the lens of Lars Gustafsson's poetry. It traces a trajectory beginning with the poem "The Machines", which portrays a mechanistic worldview where humans and machines are co-participants in a mechanical, puppet-like existence, offering a "peculiar consolation" in a shared lack of secrets. The text then moves to "The Wright Brothers Visit Kitty Hawk", identified as a crucial "bridge" that disrupts this mechanical unity by introducing a moral dimension. This poem introduces concepts of guilt and responsibility (against the backdrop of a "Gnostic darkness"), casting humans as moral agents who can use technology for good or evil. Finally, the article examines "Polhem's Ore Hoist" as the "overcoming of the motive", where the purely mechanical gives way to a triumphant organic life and a form of natural, instinctive knowledge. The essay concludes by contrasting Gustafsson’s poetic journey with contemporary transhumanist thought, which, it argues, focuses on a machine-centric view not out of a search for unity, but out of a desire to control and perfect an inadequate nature.
В этом эссе представлены наблюдения о меняющихся отношениях между человечеством, технологиями и природой через призму поэзии Ларса Густафссона. Прослеживается траектория, начинающаяся со стихотворения "Машины", в котором изображается механистическое мировоззрение, где люди и машины являются соучастниками механического, кукольного существования, предлагая "своеобразное утешение" в общем отсутствии секретов. Затем текст переходит к стихотворению "Братья Райт посещают Китти Хок", которое определяется как важный "мост", разрушающий это механическое единство посредством введения морального измерения. В этом стихотворении вводятся понятия вины и ответственности (на фоне "гностической тьмы"), представлявшие людей как моральных агентов, способных использовать технологии во благо или во зло. Наконец, в статье рассматривается стихотворение "Рудный подъёмник Полхема" как "преодоление мотива", где чисто механическое уступает место торжествующей органической жизни и форме естественного, инстинктивного знания. В заключение эссе проводится сопоставление поэтического пути Густафссона с современной трансгуманистической мыслью, которая, как утверждается, фокусируется на машиноцентричном взгляде не из-за поиска единства, а из-за желания контролировать и совершенствовать несовершенную природу.
Access count: 9
Last 30 days: 9