Details

Title Бенчмаркинг, как инструмент совершенствования управления качеством на предприятии: выпускная квалификационная работа бакалавра: направление 27.03.02 «Управление качеством» ; образовательная программа 27.03.02_02 «Управление качеством на предприятии»
Creators Слепченко Ксения Алексеевна
Scientific adviser Яковлев Андрей Анатольевич
Organization Санкт-Петербургский политехнический университет Петра Великого. Институт промышленного менеджмента, экономики и торговли
Imprint Санкт-Петербург, 2019
Collection Выпускные квалификационные работы; Общая коллекция
Subjects бенчмаркинг; система менеджента качества; строительная отрасль; качество; стандарты качества; конкурентоспособность; benchmarking; quality management system; construction industry; quality; quality standards; competitiveness
Document type Bachelor graduation qualification work
File type PDF
Language Russian
Level of education Bachelor
Speciality code (FGOS) 27.03.02
Speciality group (FGOS) 270000 - Управление в технических системах
DOI 10.18720/SPBPU/3/2019/vr/vr19-2950
Rights Доступ по паролю из сети Интернет (чтение, печать, копирование)
Additionally New arrival
Record key ru\spstu\vkr\26846
Record create date 3/21/2024

Allowed Actions

Action 'Read' will be available if you login or access site from another network

Action 'Download' will be available if you login or access site from another network

Group Anonymous
Network Internet

Актуальность темы «Бенчмаркинга как инструмент совершенствования системы менеджмента качества» обусловливается тем, что бенчмаркинг может обеспечить предприятию стабильную позицию на рынке и, как следствие, увеличить рентабельность. Первый раздел является теоретическим и содержит основные понятия в области управления качеством и бенчмаркинга. Так, система менеджмента качества – это интегрированная система, проникающая во все процессы организации, а также во взаимоотношения организации с основными стейкхолдерами. Совершенствование системы менеджмента качества строительной организации может быть достигнуто путем применения современных технологий, одной из которых является бенчмаркинг. Во втором разделе проведен анализ деятельности ООО «Карелстройпроект» и, в частности, анализ системы менеджмента качества. Определены достоинства СМК, среди которых эффективное распределение затрат на качество, высокая результативность процессов системы менеджмента качества; и недостатки, к которым можно отнести низкую вовлеченность персонала в процесс совершенствования СМК, непостоянный учет требования заказчиков. В третьем разделе определена возможность практического применения бенчмаркинга в деятельности строительной организации, а именно был проведен анализ строительного рынка г. Санкт-Петербург, построена карта восприятия и выбран объект бенчмаркинга – ООО «Авангард». В ООО «Авангард» есть существенные достоинства в вопросах управления качеством перед ООО «Карелстройпроект». Так, на предприятии внедрен риск-ориентированный подход, а также сформирована программа мотивации персонала в рамках совершенствования СМК. Именно этот опыт и было предложено перенять ООО «Карелстройпроект».

The relevance of the topic «Benchmarking as a tool for ensuring a quality management system» leads to the fact that benchmarking can ensure a stable position in the market and, as a result, an increase in profitability. That is why in the context of globalization and intensification of the conjuncture for the participants of the Russian market, comparison with the best enterprises and the world becomes relevant to ensure a positive management experience. The first section is theoretical and contains basic concepts in the field of quality management and principles. Thus, the quality management system is an integrated system that provides interaction in all processes of the organizational structure. Organizational structures, personnel, processes, goals in the field of quality, etc. Based on the principles of quality management, enterprises can function effectively in a competitive environment. The implementation of these principles will allow everyone to achieve strategic goals. Improving the quality management system can be achieved through the use of collaborative technologies. It can be used in the following directions: search for the most effective business strategies, obtaining information about suppliers and contractors whose activities are recognized as a reference one. In the second section, we analyze the activities of Karelstroiproekt LLC and, in particular, analyze the quality management system. Full QMS documentation, high performance of the quality management system processes; and shortcomings in which you can participate in the process of improving the QMS, inconsistent consideration of customer requirements. Possibilities of practical application of benchmarking in the activities of the construction organization St. Petersburg, a perception map was built and the benchmarking object was selected - Avangard LLC. In Avangard LLC there is a quality required for Karelstroiproekt LLC. Also, a risk-based approach is being implemented at the enterprise, as well as a staff motivation program as part of improving the QMS. It was this experience that was proposed to be adopted by Karelstroiproekt LLC.

Network User group Action
ILC SPbPU Local Network All
Read Print Download
Internet Authorized users SPbPU
Read Print Download
Internet Anonymous

Access count: 3 
Last 30 days: 0

Detailed usage statistics