Table | Card | RUSMARC | |
Allowed Actions: –
Action 'Read' will be available if you login or access site from another network
Group: Anonymous Network: Internet |
Annotation
В данной выпускной квалификационной работе было выполнено проектирование авиационного газотурбинного двигателя (ГТД) тягой 160 кН, на основе двигателя ПС-90а, разработанного ОАО «Авиадвигатель». Дипломная работа включает в себя введение, три главы и заключение. Кроме того, в работу входит специальная часть, посвящённая литературному обзору по теме аддитивных технологий применимых для авиационного двигателестроения. Содержание пояснительной записки: 1. Вариантные тепловые расчеты цикла ГТД, выбор оптимального варианта; 2. Газодинамические расчеты компрессора, камеры сгорания и турбины; прочностные расчеты последней ступени турбины, составление вибрационной диаграммы лопатки; 3. Обоснование возможности и целесообразности использования аддитивных технологий в производсве ГТД. В процессе проектирования двигателя, по сравнению с прототипом, была перепрофилирована проточная часть компрессора, изменена геометрия камеры сгорания, перепрофилирована проточная часть турбины. При этом удалось сохранить высокие показатели коэффициента полезного действия и экономичности двигателя прототипа. Проведенные расчеты показали, что данный газотурбинный двигатель имеет экономические характеристики, сопоставимые с зарубежными аналогами в данной мощностной категории.
In this final qualifying work, the design of a turbo-jet aircraft gas turbine engine (GTE) with a thrust of 160 kN was performed, based on the PS-90 high-bypass commercial turbofan engine developed by Aviadvigatel The graduate work includes an introduction, three chapters and a conclusion. In addition, the work includes a special part devoted to the literature review on the topic of additive technologies applicable for jet engine construction. The contents of the explanatory note: 1. Variant thermal calculations of the GTE cycle, selection of the optimal variant and refinement of the selected option; 2. Gas-dynamic calculations of the compressor, combustion chambers and turbines, calculations of the last stage of the turbine, compilation of the vibration diagram of the blade; 3. Reasonability of using additive technologies in GTE. In the process of designing the engine, in comparison with the prototype, the flow part of the compressor was redesigned, and the number of steps to ten was reduced, the combustion chamber was shortened, and the flow part of the turbine was redesigned. The performed calculations showed that this gas-turbine engine has economic characteristics that are comparable with foreign analogues in this power category.
Document access rights
Network | User group | Action | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
ILC SPbPU Local Network | All | |||||
Internet | Authorized users SPbPU | |||||
Internet | Anonymous |
Usage statistics
Access count: 70
Last 30 days: 0 Detailed usage statistics |