Table | Card | RUSMARC | |
Allowed Actions: –
Action 'Read' will be available if you login or access site from another network
Action 'Download' will be available if you login or access site from another network
Group: Anonymous Network: Internet |
Annotation
Это исследование направлено на оптимизацию определения характеристик парка строительных машин. Объектом исследования является парк строительной техники, в состав которого входят различные модели циклических машин, связанных с определенными технологическими группами, выполняющими разные этапы технологического процесса строительства. Для исследуемого объекта были разработаны оптимизационные модели: агрегатная и детальная. Агрегатная модель необходима для определения обобщенных характеристик технологических групп парка строительных машин, а детальная - для обоснования оптимального состава технологических групп, с учетом стоимости аренды потребных машин и продуктивности технологических групп. Основным методом для оптимизации было выбрано линейное программирование, которое помогает обеспечить описание сложных нелинейных взаимосвязей между количественными характеристиками парка строительных машин посредством линейных математических функций. Основная цель метода – это, определение оптимального решения в виде комбинации значений неизвестных переменных среди множества альтернативных решений. В процессе исследования была разработана и реализована методика определения характеристик парка строительных машин на практическом примере. На основе полученных результатов был проведен анализ чувствительности расчетных характеристик к изменению исходных данных и сделан вывод об адекватности полученных данных, а также о практической значимости разработанной методики.
This research aims the optimization of determination of characteristics of construction machinery fleet. The object of the research is a construction machinery park, which includes various models of cyclic machines related to certain technological groups that perform different stages of the construction process. Aggregate and detailed optimization models were developed. The aggregate model is necessary to determine the generalized characteristics of the technological groups of the machinery fleet, the detailed one is needed to justify the optimal composition of technological groups, taking into account the renting cost of the machines and the productivity of technological groups. The main method of optimization is linear programming, which helps to describe the complex nonlinear relationships between the quantitative characteristics of the fleet with linear mathematical functions. The main goal of the method is determining the optimal solution of a combination of the unknown variables values among many alternative solutions. In the process of the research, the methodology for determining the characteristics of a fleet of construction machines was developed and implemented using a practical example. Based on the obtained results, the analysis of the sensitivity of the calculated characteristics to changes of the initial data was carried out and the conclusion was drawn on the adequacy of the obtained data, as well as the practical significance of the developed methodology.
Document access rights
Network | User group | Action | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
ILC SPbPU Local Network | All |
![]() ![]() ![]() |
||||
Internet | Authorized users SPbPU |
![]() ![]() ![]() |
||||
![]() |
Internet | Anonymous |
Usage statistics
|
Access count: 19
Last 30 days: 0 Detailed usage statistics |