Table | Card | RUSMARC | |
Allowed Actions: –
Action 'Read' will be available if you login or access site from another network
Group: Anonymous Network: Internet |
Annotation
Предметом исследования является формирование комплексной оценки уровня цифровизации университетов. Объект исследования – университеты участники Программы «5-100-2020». Цель данной работы посвящена разработке методологии комплексной оценки уровня цифровизации ведущих университетов РФ. Методология базируется на системном подходе, концепции «идеальной системы», нормативном и позитивном подходах к определению показателей. Комплексная оценка производится на основе оценки 22 показателей цифровизации, которые отражают 5 основных факторов развития цифровых компетенций университетов согласно Программе «Цифровая экономика РФ». Информационной базой являются данные официальных сайтов университетов, порталы государственной статистики и анализ состояния действующих цифровых платформ. В соответствии с полученными оценками университеты были распределены по категориям. Доля цифровых лидеров предельно мала. Для определения проблемных показателей цифровизации и возможных точек роста цифровизации российских университетов был произведен факторный анализ. Были выявлены показатели, оказывающие наибольшее и наименьшее влияние на комплексную оценку уровня цифровизации. На основе полученных результатов были разработаны рекомендации для потребителей информации.
The research subject is formation of comprehensive evaluation of the universities’ digitalization level. The object of research is the universities-participants of the ‘5-100-2020’ Program. The purpose of this work is devoted to the development of methodology for comprehensive evaluation of the leading universities’ digitalization level in the Russian Federation. The methodology is based on systematic approach, the concept of ‘ideal system’, normative and positive approaches to the determination of indicators. A comprehensive evaluation is made on the basis of 22 digitalization indicators’ assessment, which display the 5 main development’s factors of universities’ digital competencies according to the ‘Digital Economy of the Russian Federation’ Program. The information base includes the data of the universities’ official websites, portals of state statistics and analysis of the condition of existing digital platforms. In accordance with the received assessments the universities were categorized. The share of digital leaders is extremely small. The factor analysis was realized for determination of problematic digitalization indicators and possible growth points of Russian universities’ digitalization. The indicators that have the greatest and least impact on the comprehensive evaluation of digitalization level have been identified. Recommendations for information consumers were developed based on the results.
Document access rights
Network | User group | Action | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
ILC SPbPU Local Network | All | |||||
Internet | Authorized users SPbPU | |||||
Internet | Anonymous |
Usage statistics
Access count: 22
Last 30 days: 0 Detailed usage statistics |