Details

Title: Когнитивные особенности мифологемы «птица» в художественном тексте (на материале англоязычной прозы второй половины ХХ века): выпускная квалификационная работа бакалавра: направление 45.03.02 «Лингвистика» ; образовательная программа 45.03.02_02 «Перевод и переводоведение»
Creators: Чеснокова Арина
Scientific adviser: Варламова Вера Николаевна
Other creators: Кобичева Александра Максимовна
Organization: Санкт-Петербургский политехнический университет Петра Великого. Гуманитарный институт
Imprint: Санкт-Петербург, 2020
Collection: Выпускные квалификационные работы; Общая коллекция
Subjects: мифологема; художественный текст; архетип; концепт; фольклор; mythologeme; fictional text; archetype; concept; folklore
Document type: Bachelor graduation qualification work
File type: PDF
Language: Russian
Level of education: Bachelor
Speciality code (FGOS): 45.03.02
Speciality group (FGOS): 450000 - Языкознание и литературоведение
Links: Отзыв руководителя; Отчет о проверке на объем и корректность внешних заимствований
DOI: 10.18720/SPBPU/3/2020/vr/vr20-3591
Rights: Доступ по паролю из сети Интернет (чтение, печать, копирование)
Record key: ru\spstu\vkr\7775

Allowed Actions:

Action 'Read' will be available if you login or access site from another network Action 'Download' will be available if you login or access site from another network

Group: Anonymous

Network: Internet

Annotation

Тема выпускной квалификационной работы: «Когнитивные особенности мифологемы «птица» в художественном тексте (на материале англоязычной прозы второй половины ХХ века)». Задачи, которые решались в ходе исследования: 1. Изучить теоретические материалы по установленной проблематике. 2. Определить основные понятия исследования и их взаимосвязь (мифологема, символ, архетип и интертекстуальность). 3. Проанализировать когнитивные особенности мифологемы «птица». 4. Исследовать функцию мифологемы как средства создания сюжетной линии. 5. Определить роль мифологемы по функции раскрытия концептуальной информации. 6. Рассмотреть функцию мифологемы как средства акцентуации прецедентной информации. Работа проведена на базе трёх англоязычных художественных произведений: Дафна Дю Морье “The Birds”, Юдора Уэлти “The Worn Path”, Джордж Оруэлл “Animal Farm”.Проведён анализ функций мифологемы и её реализация в трёх произведениях. В результате, была изучена мифологема «птица» в различных культурах с акцентом на английской культуре. На основании проведённого исследования был сделан вывод о способности реализации мифологемы «птица» в художественном произведении на уровнях акцентуации прецедентности, актуализации концептуальной информации и сюжетообразующей функции, а также о существенном влиянии мифа на когнитивное восприятие текста читателем.

The thesis is entitled “The Cognitive Features of the Mythologeme “Bird” in Fictional Text Based on the 2nd Half of the 20th Century English Prose”. This thesis is devoted to the analysis of the cognitive features of the mythologeme “bird” in fictional text and the study of the form of actualization of myths in the text and its cognitive perception by the reader. It considers the problem of the forms of mythologeme and its cognitive perception. The tasks that were solved during the study: 1. The study of theoretical materials on the identified issues. 2. The determination of the basic concepts of research and their relationship (mythologeme, symbol, archetype and intertextuality). 3. The analysis of the cognitive characteristics of the mythologeme “bird”. 4. The exploration of function of the mythologeme as a means of creating a storyline. 5. The determination of role of mythologeme by the function of disclosing conceptual information. 6. The consideration of the function of the mythologeme as a means of accentuation of case information. The work was written on the basis of three English-language fictional texts: Daphne Du Maurier “The Birds”, Eudora Welty “The Worn Path”, George Orwell “Animal Farm”. As a result, the mythologeme “bird” was studied in various cultures with an emphasis on English culture. Basing on the research, it was concluded that the mythologeme “bird” can be implemented in a fictional text on three levels: as an accentuation, as an updating conceptual information tool and as a plot-forming tool, and it was proved that myths effect the cognitive perception of the text by the reader.

Document access rights

Network User group Action
ILC SPbPU Local Network All Read Print Download
Internet Authorized users SPbPU Read Print Download
-> Internet Anonymous

Usage statistics

stat Access count: 5
Last 30 days: 0
Detailed usage statistics