Table | Card | RUSMARC | |
Allowed Actions: –
Action 'Read' will be available if you login or access site from another network
Action 'Download' will be available if you login or access site from another network
Group: Anonymous Network: Internet |
Annotation
Данная работа посвящена исследованию особенностей реализации когнитивно-коммуникативного подхода в обучении иностранному языку студентов технического вуза. В данной работе приводится сравнительный анализ современных подходов к обучению иностранному языку в условиях цифровой образовательной среды. В рамках данного исследования была обоснована актуальность применения когнитивно-коммуникативного подхода в формате дистанционного обучения и онлайн-обучения. Кроме того, в работе приводится сопоставление основных принципов когнитивно-коммуникативного подхода к обучению с ключевыми компетенциями конкурентоспособного специалиста, отраженными в модели «4К». В данной работе дается обоснование влияния применения упражнений, составленных в соответствии с принципами когнитивно-коммуникативного подхода, на формирование навыков коммуникации, кооперации, а также на развитие креативности и критического мышления будущих специалистов в условиях цифровой образовательной среды. Кроме того, в работе рассматриваются особенности процесса цифровизации системы высшего образования. По результатам анализа была выбрана наиболее подходящая для реализации когнитивно-коммуникативной методики платформа – Moodle, а также сервис для организации онлайн коммуникации -Microsoft Teams. В соответствии с принципами когнитивно-коммуникативного подхода к обучению иностранному языку были разработаны упражнения для обучения чтению. Выполнение данных упражнений было реализовано в формате дистанционного обучения с помощью таких электронных сервисов как MicrosoftTeams и Moodle. По результатам выполнения данных упражнений был проведен опрос среди студентов, который показал, что выполнение упражнений, составленных в соответствии с особенностями когнитивно-коммуникативной методики, способствует развитию ключевых компетенций, отраженных в модели «4К».
This work is devoted to the study of the features of the implementation of the cognitive-communicative approach in teaching a foreign language to students of a technical university. This paper provides a comparative analysis of modern approaches to teaching a foreign language in a digital educational environment, as well as a comparative analysis of electronic educational platforms and services that provide online communication. Within the framework of this study, the relevance of the application of the cognitive-communicative approach in the format of distance learning and online learning was substantiated. In addition, the paper compares the basic principles of the cognitive-communicative approach to learning with the key competencies of a competitive specialist, reflected in the "4C" model. This work provides a substantiation of the influence of the use of exercises, compiled in accordance with the principles of the cognitive communicative approach, on the formation of communication skills, cooperation, as well as on the development of creativity and critical thinking of future specialists in a digital educational environment. In addition, the paper examines the features of the digitalization process of the higher education system. Based on the results of the analysis, the most suitable platform for the implementation of cognitive-communicative methods was selected - Moodle, as well as a service for organizing online communication - Microsoft Teams. In accordance with the principles of the cognitive communicative approach to teaching a foreign language, exercises for teaching reading were developed. These exercises were carried out in a distance-learning format using electronic services such as Microsoft Teams and Moodle. Based on the results of these exercises, a survey was conducted among students, which showed that the implementation of exercises, compiled in accordance with the peculiarities of the cognitive-communicative methodology, contributes to the development of key competencies reflected in the "4C" model.
Document access rights
Network | User group | Action | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
ILC SPbPU Local Network | All |
![]() ![]() ![]() |
||||
External organizations N2 | All |
![]() |
||||
External organizations N1 | All | |||||
Internet | Authorized users SPbPU |
![]() ![]() ![]() |
||||
Internet | Authorized users (not from SPbPU, N2) |
![]() |
||||
Internet | Authorized users (not from SPbPU, N1) | |||||
![]() |
Internet | Anonymous |
Usage statistics
|
Access count: 6
Last 30 days: 0 Detailed usage statistics |