Table | Card | RUSMARC | |
Allowed Actions: –
Action 'Read' will be available if you login or access site from another network
Action 'Download' will be available if you login or access site from another network
Group: Anonymous Network: Internet |
Annotation
Тема выпускной квалификационной работы: «Психолого-педагогическое сопровождение процесса адаптации к дошкольному образовательному учреждению детей раннего возраста». Работа посвящена проблеме организации психолого-педагогического сопровождения процесса адаптации к дошкольному образовательному учреждению детей раннего возраста. В работе представлены результаты исследования типа привязанности в диаде «мать-ребенок раннего возраста» (экспериментальная группа), готовности детей к поступлению в дошкольное образовательное учреждение, а также изучения запросов родителей на организацию психолого-педагогического сопровождения адаптации детей к ДОУ; установлены достоверно значимые различия показателей уровня общения у детей с разным типом привязанности. Полученные результаты были использованы при разработке программы ППС процесса адаптации к ДОУ детей раннего возраста, способствующей успешному приспособлению детей раннего возраста к новым условиям, сохранению и укреплению их психического здоровья, развитию толерантности в отношениях ребенка со значимыми взрослыми. Программа включала вариации игровых упражнений и техник расслабления, учитывающих тип привязанности, а также мониторинг сотрудничества с родителями детей раннего возраста с использованием цифровой среды (VKontakte). Проведена опытно-экспериментальная работа, связанная с апробацией программы ППС. Эффективность программы подтверждена результатами, полученными на выходе исследования.
The topic of the final qualification work: «Psychological and pedagogical support of the process of adaptation to preschool educational institutions for young children». The work is devoted to the problem of the organization of psychological and pedagogical support of the process of adaptation to preschool educational institutions of young children. The paper presents the results of the study of the type of attachment in the dyad «mother-child of early age» (experimental group), the readiness of children to enter a preschool educational institution, as well as the study of parents' requests for the or-ganization of psychological and pedagogical support for the adaptation of children to preschool education; significant differences in the indicators of the level of communication in children with different types of attachment are established. The obtained results were used in the development of the program of teaching staff of the process of adaptation to preschool education of young children, which contributes to the successful adaptation of young children to new conditions, the preservation and strengthening of their mental health, the development of tolerance in the child's relationships with significant adults. The program included variations of game exercises and relaxation techniques that take into account the type of attachment, as well as monitoring cooperation with parents of young children using the digital environment (VKontakte).Experimental work related to the testing of the PPP program was carried out. The effectiveness of the program is confirmed by the results obtained at the end of the study.
Document access rights
Network | User group | Action | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
ILC SPbPU Local Network | All | |||||
Internet | Authorized users SPbPU | |||||
Internet | Anonymous |
Usage statistics
Access count: 25
Last 30 days: 0 Detailed usage statistics |