Details

Title: Разработка искусственного интеллекта для игры в Snake: выпускная квалификационная работа бакалавра: направление 09.03.04 «Программная инженерия» ; образовательная программа 09.03.04_01 «Технология разработки и сопровождения качественного программного продукта»
Creators: Рахматуллин Александр Русланович
Scientific adviser: Селин Иван Андреевич
Organization: Санкт-Петербургский политехнический университет Петра Великого. Институт компьютерных наук и технологий
Imprint: Санкт-Петербург, 2022
Collection: Выпускные квалификационные работы; Общая коллекция
Subjects: машинное обучение; нейронные сети; змейка; обучение с применением подкрепления; Deep Q-Learning; machine learning; neural networks; snake; reinforcement learning
Document type: Bachelor graduation qualification work
File type: PDF
Language: Russian
Level of education: Bachelor
Speciality code (FGOS): 09.03.04
Speciality group (FGOS): 090000 - Информатика и вычислительная техника
DOI: 10.18720/SPBPU/3/2022/vr/vr22-3163
Rights: Доступ по паролю из сети Интернет (чтение, печать, копирование)
Record key: ru\spstu\vkr\19799

Allowed Actions:

Action 'Read' will be available if you login or access site from another network Action 'Download' will be available if you login or access site from another network

Group: Anonymous

Network: Internet

Annotation

Данная работа посвящена исследованию и анализу алгоритмов обучения нейронных сетей, которые принимают решения в условиях неопределенности, а также выбору и реализации оптимального алгоритма для обучения нейросети для игры в Snake. Цель работы: разработка искусственного интеллекта, который будет играть в игру Snake. Задачи, которые решались в ходе проделанной работы: Обзор темы, описание игры Snake, описание нейронных сетей. Описание существующих способов обучения нейронных сетей. Реализация выбранного алгоритма, описание реализации. Анализ полученной нейронной сети. В результате была получена нейросеть обученная на основе алгоритма Deep Q-Learning (DQN), которая довольно хорошо играет в игру Snake.

This work is devoted to the research and analysis of algorithms for training neural networks that make decisions under uncertainty, and the choice and implementation of the optimal algorithm for training neural networks for the game in Snake.Purpose of work: the development of artificial intelligence, which will play the game Snake. The tasks that were solved in the course of the work: Overview of the topic, description of the game Snake, description of artificial neural networks. Description of the existing ways to train neural networks. Implementation of the selected algorithm, description of the implementation. Analysis of the resulting neural network. As a result we have got a neural network trained on the basis of the Deep Q-Learning (DQN) algorithm, which plays the game Snake quite well.

Document access rights

Network User group Action
ILC SPbPU Local Network All Read Print Download
Internet Authorized users SPbPU Read Print Download
-> Internet Anonymous

Usage statistics

stat Access count: 4
Last 30 days: 1
Detailed usage statistics