Details

Title: International business strategies of major Russian companies under sanctions: a comparative analysis: выпускная квалификационная работа магистра: направление 38.04.06 «Торговое дело» ; образовательная программа 38.04.06_04 «Международные торговые отношения (международная образовательная программа)»
Creators: Ракушинец Анастасия Сергеевна
Scientific adviser: Корчагина Елена Викторовна
Organization: Санкт-Петербургский политехнический университет Петра Великого. Институт промышленного менеджмента, экономики и торговли
Imprint: Санкт-Петербург, 2023
Collection: Выпускные квалификационные работы; Общая коллекция
Subjects: экономические санкции; бизнес-стратегии; дружественные страны; недружественные страны; международные компании; economic sanctions; business strategies; friendly countries; unfriendly countries; international companies
Document type: Master graduation qualification work
File type: PDF
Language: Russian
Level of education: Master
Speciality code (FGOS): 38.04.06
Speciality group (FGOS): 380000 - Экономика и управление
DOI: 10.18720/SPBPU/3/2023/vr/vr23-2941
Rights: Доступ по паролю из сети Интернет (чтение, печать, копирование)
Record key: ru\spstu\vkr\24921

Allowed Actions:

Action 'Read' will be available if you login or access site from another network Action 'Download' will be available if you login or access site from another network

Group: Anonymous

Network: Internet

Annotation

Целью работы является анализ международных бизнес-стратегий крупных российских компаний. Были решены следующие задачи: - изучение теоретических основ международной деятельности компаний; - рассмотрение концепции санкций по влиянию на экономику; - анализ России на международном рынке до введения санкций в 2022 году; - выявление закономерностей в торговых отношениях между дружественными и недружественными странами; - определение изменений в деятельности крупных российских компаний на международном рынке в условиях санкций; - выявление сходства в деятельности компаний с подходами к формированию новых бизнес-стратегий. Актуальность темы обусловлена современными процессами деглобализации. Крупные российские компании лишились многих рынков из-за введения санкции в 2022 году. Источниками информации выступили данные отечественной и зарубежной научно-исследовательской литературы, официальных Интернет-ресурсов и аналитических агентств. Научной новизной данной работы являются: - выявление закономерностей торговых отношений с дружественными и недружественными странами; - выявление закономерностей международных бизнес-стратегий крупных российских компаний в условиях санкций. При сборе данных, необходимых для выполнения работы, были использованы такие поисковые системы как гугл, мировой банк, ЮНКТАД, ОЕСД, elibrary.ru. При обработке данных использовались следующие программы: Microsoft Office. По итогу работы был проведен анализ и выявлены схожести бизнес-стратегий крупных компаний в условиях санкций: фокусирование на расширении качественного присутствия вместо количественного.

The purpose of the work is to analyze the international business strategies of large Russian companies. The following tasks were solved: - study of the theoretical foundations of the international activities of companies; - consideration of the concept of sanctions on the impact on the economy; - analysis of Russia on the international market before the imposition of sanctions in 2022; - identification of patterns in trade relations between friendly and unfriendly countries; - determination of changes in the activities of large Russian companies in the international market under sanctions; - identification of similarities in the activities of companies with approaches to the formation of new business strategies. The relevance of the topic is due to modern processes of deglobalization. Large Russian companies lost many markets due to the imposition of sanctions in 2022. The sources of information were data from domestic and foreign research literature, official Internet resources and analytical agencies. The scientific novelty of this work are: - identifying patterns of trade relations with friendly and unfriendly countries; - identifying patterns of international business strategies of large Russian companies under sanctions. When collecting the data necessary to complete the work, such search engines as Google, World Bank, UNCTAD, OECD, elibrary.ru were used. The following programs were used for data processing: Microsoft Office. As a result of the work, an analysis was carried out and the similarities of the business strategies of large companies under the sanctions were revealed: focusing on expanding the qualitative presence instead of the quantitative one.

Document access rights

Network User group Action
ILC SPbPU Local Network All Read Print Download
Internet Authorized users SPbPU Read Print Download
-> Internet Anonymous

Usage statistics

stat Access count: 4
Last 30 days: 0
Detailed usage statistics