Table | Card | RUSMARC | |
Allowed Actions: –
Action 'Read' will be available if you login or access site from another network
Action 'Download' will be available if you login or access site from another network
Group: Anonymous Network: Internet |
Annotation
Объект исследования – процесс обучения студентов в сфере безопасности с использованием технологий виртуальной реальности. Предмет исследования – методика оценки эффективности применения VR при проведении лабораторных работ по безопасности в образовательном процессе. Цель работы – разработка методики оценки эффективности применения технологий виртуальной реальности при обучении лабораторным работам по безопасности в системе высшего образовании. Методы исследования: анализ научной литературы, обобщение, математическое моделирование, экспертные оценки, экспериментальная апробация. Результаты: разработана оригинальная методика комплексной оценки эффективности применения VR-технологий в обучении вопросам безопасности. Методика включает систему критериев, охватывающих качество VR-симуляции, уровень вовлеченности студентов, сформированность навыков безопасного поведения, возможность их переноса в реальную среду. Предложен математический аппарат для расчета интегрального показателя эффективности на основе линейной свертки частных критериев с учетом их значимости. В ходе написания данной работы использовались такие информационные технологии, как программы для автоматизации интегральных вычислений «MatchCad», «MatLab», высокоуровневый языки программирования «Python» с подключенными библиотеками NumPy, MatPlot. А также графические и текстовые редакторы MS Excel и MS Word, DrawIo.
Object of research – the process of teaching students in the field of safety using virtual reality technologies. Subject of research – methodology for evaluating the effectiveness of VR application during laboratory work on safety in the educational process. Purpose of the work – development of a methodology for evaluating the effectiveness of virtual reality technologies application in teaching laboratory work on safety in higher education. Research methods: analysis of scientific literature, generalization, mathematical modeling, expert assessments, experimental testing. Results: an original methodology for a comprehensive assessment of the effectiveness of the use of VR technologies in safety education has been developed. The methodology includes a system of criteria covering the quality of the VR simulation, the level of student involvement, the development of safe behavior skills, and the possibility of transferring them to the real environment. A mathematical apparatus is proposed for calculating the integral efficiency indicator based on linear convolution of particular criteria taking into account their significance. In the course of writing this work, such IT technologies as programs for automating integral calculations «MatchCad», «MatLab», high-level programming languages «Python» with the connected libraries NumPy, MatPlot were used. As well as graphic and text editors MS Excel and MS Word, DrawIo.
Document access rights
Network | User group | Action | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
ILC SPbPU Local Network | All |
![]() ![]() ![]() |
||||
Internet | Authorized users SPbPU |
![]() ![]() ![]() |
||||
![]() |
Internet | Anonymous |
Usage statistics
|
Access count: 1
Last 30 days: 1 Detailed usage statistics |