Details

Title Разработка методики обоснования безопасности полётов при размещении опасных производственных объектов транспортирования жидких углеводородов в границах пятой подзоны приаэродромной территории: выпускная квалификационная работа магистра: направление 20.04.01 «Техносферная безопасность» ; образовательная программа 20.04.01_09 «Промышленная безопасность»
Creators Брежнева Яна Сергеевна
Scientific adviser Бызов Антон Прокопьевич
Organization Санкт-Петербургский политехнический университет Петра Великого. Инженерно-строительный институт
Imprint Санкт-Петербург, 2024
Collection Выпускные квалификационные работы; Общая коллекция
Subjects воздушное судно; приаэродромная территория; безопасность; поражающий фактор; жидкие углеводороды; взрыв ТВС; пожар пролива; пожар-вспышка; критерий поражающих параметров; оценка риска; aircraft; airfield area; safety; striking factor; liquid hydrocarbons; fuel assembly explosion; spill fire; flash fire; criterion of striking parameters; risk assessment
Document type Master graduation qualification work
File type PDF
Language Russian
Level of education Master
Speciality code (FGOS) 20.04.01
Speciality group (FGOS) 200000 - Техносферная безопасность и природообустройство
DOI 10.18720/SPBPU/3/2024/vr/vr24-3825
Rights Доступ по паролю из сети Интернет (чтение, печать, копирование)
Additionally New arrival
Record key ru\spstu\vkr\32319
Record create date 8/28/2024

Allowed Actions

Action 'Read' will be available if you login or access site from another network

Action 'Download' will be available if you login or access site from another network

Group Anonymous
Network Internet

Данная работа посвящена анализу процессов воздействия поражающих факторов на воздушные суда и существующих методик оценки зон действия поражающих факторов, разработке критериев поражающих параметров и методики обоснования безопасности полётов при размещении опасных производственных объектов транспортирования жидких углеводородов в границах пятой подзоны приаэродромной территории. Объектом исследования опасные производственные объекты, размещённые в границах пятой подзоны приаэродромной территории. Предметом исследования является методика обоснования безопасности полётов при размещении опасных производственных объектов транспортирования жидких углеводородов в границах пятой подзоны приаэродромной территории. Целью работы является разработка критериев поражающих параметров и методики обоснования безопасности полётов на основе анализа существующих методик оценки зон действия поражающих факторов и материалах анализа процессов воздействия поражающих факторов на воздушные суда при размещении опасных производственных объектов транспортирования жидких углеводородов в границах пятой подзоны приаэродромной территории. Задачи, которые выполнены в ходе работы: 1. Анализ процессов воздействия поражающих факторов на воздушные суда 2. Анализ существующих методик оценки зон действия поражающих факторов 3. Разработка критериев поражающих параметров 4. Разработка методики обоснования безопасности полётов при размещении опасных производственных объектов транспортирования жидких углеводородов в границах пятой подзоны приаэродромной территории. В результате написания выпускной квалификационной работы проанализированы процессы воздействия поражающих факторов на воздушные суда и существующие методики оценки зон действия поражающих факторов, разработаны критерии поражающих параметров и методика обоснования безопасности полётов при размещении опасных производственных объектов транспортирования жидких углеводородов в границах пятой подзоны приаэродромной территории. Для достижения данных результатов в работе были использованы такие информационные технологии, как база данных КонсультантПлюс. Перечень используемых информационных технологий, в том числе программное обеспечение, облачные сервизы, базы данных и прочие сквозные цифровые технологии: официальный интернет-портал правовой информации (pravo.gov.ru), Политех электронная библиотека (elib.spbstu.ru), научная электронная библиотека (www.elibrary.ru), TOXI+RISK, Microsoft Excel. На основании проведенных исследований сделан вывод об определении безопасных зон для полета воздушного судна в границах пятой подзоны приаэродромной территории.

This work is devoted to the analysis of processes of impact of striking factors on aircraft and existing methods of assessment of zones of action of striking factors, development of criteria of striking parameters and methodology of justification of flight safety at placement of hazardous production facilities of liquid hydrocarbons transportation within the boundaries of the fifth subzone of the aerodrome territory. The object of the study is hazardous production facilities located within the fifth subzone of the airfield territory. The subject of the study is the methodology of flight safety justification at the location of hazardous production facilities of liquid hydrocarbon transportation within the fifth subzone of the airfield territory. The aim of the work is to develop the criteria of striking parameters and methodology for justification of flight safety based on the analysis of existing methods for assessing the zones of action of striking factors and materials of analysis of the processes of impact of striking factors on aircraft at the location of hazardous production facilities for transportation of liquid hydrocarbons within the boundaries of the fifth subzone of the aerodrome territory. The tasks accomplished in the course of the work: 1. Аnalyzing the processes of impact of striking factors on aircrafts 2. Analysis of the existing methods of estimation of the zones of action of striking factors 3. Development of the criteria of striking parameters 4. Development of the methodology of justification of flight safety at placement of hazardous production facilities for transportation of liquid hydrocarbons within the boundaries of the fifth subzone of the aerodrome territory. As a result of writing a graduate qualification work analyzed the processes of impact of defeat factors on aircraft and existing methods of assessing the zones of action of defeat factors, developed criteria of defeat parameters and methodology of justification of flight safety in the placement of hazardous production facilities for transportation of liquid hydrocarbons within the fifth subzone of the airfield territory. To achieve these results, the work used such information technologies as the ConsultantPlus database. List of information technologies used, including software, cloud services, databases and other end-to-end digital technologies: official Internet portal of legal information (pravo.gov.ru), Polytechnic electronic library (elib.spbstu.ru), scientific electronic library (www.elibrary.ru), TOXI+RISK, Microsoft Excel. Based on the conducted research, the conclusion was made about the definition of safe zones for aircraft flight within the boundaries of the fifth subzone of the airfield territory.

Network User group Action
ILC SPbPU Local Network All
Read Print Download
Internet Authorized users SPbPU
Read Print Download
Internet Anonymous

Access count: 2 
Last 30 days: 0

Detailed usage statistics