Table | Card | RUSMARC | |
Allowed Actions: –
Action 'Read' will be available if you login or access site from another network
Group: Anonymous Network: Internet |
Annotation
Данная работа посвящена рассмотрению возможности и целесообразности использования углепластикового композита в подвеске болида класса Formula Student. Задачи, которые решались в ходе исследования: 1. Поиск сил, возникающих в частях подвески, при движении автомобиля. 2. Поиск напряжений в стальном рычаге подвески, для определения критерия сравнения целесообразности внедрения композита, как мате-риала для верхнего рычага задней подвески болида Formula Student. 3. Аналитический расчет напряжений в композитном рычаге под-вески с помощью классической теории ламината. 4. Сравнение аналитического расчета композита с КЭ-расчетом в программе ANSYS. 5. Сравнение стали и углепластикового композита, как материалов для рычага подвески. Все рассмотренные задачи решались на примере болида команды Formula Student Санкт-Петербургского Политехнического Университета имени Петра Великого «Polytech North Capital Motorsport» 2024 года. Исходными данными для исследования были трехмерная модель сборки зад-ней подвески и силы возникающие при различных режимах нагружения в центре колеса. В результате была проанализирована возможность и целесообразность применения композита как материала рычага подвески гоночного автомобиля. Использование композита приводит к уменьшению массы, что в свою очередь существенно влияет на динамические характеристики автомобиля в целом.
This work is devoted to considering the possibility and feasibility of us-ing a carbon fiber composite in the suspension of a Formula Student class car. Problems that were solved during the research: 1. Search for forces arising in parts of the suspension when the car moves. 2. Search for stresses in a steel suspension arm to determine a criterion for comparing the feasibility of introducing a composite as a material for the upper arm of the rear suspension of a Formula Student car. 3. Analytical calculation of stresses in a composite suspension arm using classical laminate theory. 4. Comparison of the analytical calculation of the composite with the FE calculation in the ANSYS program. 5. Comparison of steel and carbon fiber composite as materials for a suspension arm. All the considered problems were solved using the example of the For-mula Student team car of the Peter the Great St. Petersburg Polytechnic Uni-versity “Polytech North Capital Motorsport” 2024. The initial data for the study were provided by a three-dimensional model of the rear suspension as-sembly and the forces arising under various loading modes in the center of the wheel. As a result, the possibility and feasibility of using the composite as a ma-terial for the suspension arm of a racing car was analyzed. The use of a com-posite leads to a reduction in weight, which in turn significantly affects the dy-namic characteristics of the car.
Document access rights
Network | User group | Action | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
ILC SPbPU Local Network | All | |||||
Internet | Authorized users SPbPU | |||||
Internet | Anonymous |
Usage statistics
Access count: 0
Last 30 days: 0 Detailed usage statistics |