Details
Title | Гидромеханическая трансмиссия заднеприводного легкового автомобиля класса S: выпускная квалификационная работа бакалавра: направление 23.03.02 «Наземные транспортно-технологические комплексы» ; образовательная программа 23.03.02_01 «Автомобилестроение и автосервис» |
---|---|
Creators | Иванов Владислав Борисович |
Scientific adviser | Чайкин Александр Павлович |
Organization | Санкт-Петербургский политехнический университет Петра Великого. Институт машиностроения, материалов и транспорта |
Imprint | Санкт-Петербург, 2024 |
Collection | Выпускные квалификационные работы; Общая коллекция |
Subjects | гидромеханическая трансмиссия автомобиля; планетарная коробка передач; тяговый расчет; синтез схемы; анализ схемы; прочностной расчет; hydromechanical vehicle transmission; planetary gearbox; traction calculation; synthesis of scheme; analysis of scheme; strength calculation |
Document type | Bachelor graduation qualification work |
File type | |
Language | Russian |
Level of education | Bachelor |
Speciality code (FGOS) | 23.03.02 |
Speciality group (FGOS) | 230000 - Техника и технологии наземного транспорта |
DOI | 10.18720/SPBPU/3/2024/vr/vr24-6539 |
Rights | Доступ по паролю из сети Интернет (чтение) |
Additionally | New arrival |
Record key | ru\spstu\vkr\33304 |
Record create date | 8/29/2024 |
Allowed Actions
–
Action 'Read' will be available if you login or access site from another network
Group | Anonymous |
---|---|
Network | Internet |
Данная работа посвящена проектированию гидромеханической трансмиссии автомобиля, состоящей из гидротрансформатора, планетарной коробки переключения передач (ПКП), главной передачи и дифференциала, и последующей разработке эскизного проекта. Работа разделена на этапы: проектировочный тяговый расчет автомобиля; синтез ПКП; анализ ПКП; проектировочный расчет элементов ПКП; поверочный расчет элементов ПКП; поверочный тяговый расчет автомобиля. Были выбраны двигатель и гидротрансформатор комплексный с возможностью блокировки и проведено согласование их характеристик. Разработана ПКП с тремя степенями свободы, реализующая пять передач вперед и одну назад. Элементы управления ПКП – фрикционные дисковые с гидравлическим управлением. ПКП и ГТК скомпонованы в одном корпусе, который присоединяется к двигателю с помощью фланцевого соединения. Также был разработан редуктор задней оси. Главная передача коническая с круговым зубом. Дифференциал конический свободный. Соединение с ПКП производится с помощью карданного вала. Для соединения с полуосями предусмотрены фланцы. Произведен поверочный тяговый расчет автомобиля с разработанной трансмиссией, получены тяговые и разгонные характеристики.
This paper deals with the design of a hydromechanical transmission of an automobile consisting of a torque converter, planetary gearbox, main gear and differential, and the subsequent development of a preliminary design. The work is divided into phases: design traction calculation of the vehicle; synthesis of planetary gearbox; kinematic and force analysis of planetary gearbox; design calculation of the elements of planetary gearbox; verification calculation of the elements of planetary gearbox; verification traction calculation of the vehicle. The engine and torque converter with the possibility of blocking were selected and their characteristics were harmonized. A planetary gearbox with three degrees of freedom realizing five forward and one reverse gear was developed. The control elements of the planetary gearbox are friction disks with hydraulic control. The planetary gearbox and the torque converter are assembled in one housing, which is connected to the engine by means of a flange connection. The rear axle reducer was also developed. Main gear is conical with a circular tooth. The differential is a free-type differential with conical gearing. Connection with the planetary gearbox is made by means of a drive shaft with universal joints. Flanges are provided for connection with half axles. Verification traction calculation of the vehicle with the developed transmission has been performed and traction and acceleration characteristics have been obtained.
Network | User group | Action |
---|---|---|
ILC SPbPU Local Network | All |
|
Internet | Authorized users SPbPU |
|
Internet | Anonymous |
|
Access count: 1
Last 30 days: 0