Details

Title Профессиональная идентичность и самоорганизация деятельности студентов разных направлений обучения: выпускная квалификационная работа бакалавра: направление 44.03.02 «Психолого-педагогическое образование» ; образовательная программа 44.03.02_01 «Психология профессиональной деятельности»
Creators Емельянов Никита Алексеевич
Scientific adviser Оленникова Марина Васильевна
Organization Санкт-Петербургский политехнический университет Петра Великого. Гуманитарный институт
Imprint Санкт-Петербург, 2025
Collection Выпускные квалификационные работы ; Общая коллекция
Subjects идентичность ; самоорганизация ; самоорганизации деятельности ; профессиональная идентичность ; студент ; индивид ; профессиональная готовность ; identity ; self-organization ; self-organization of activity ; professional identity ; student ; individual ; professional readiness
Document type Bachelor graduation qualification work
File type PDF
Language Russian
Level of education Bachelor
Speciality code (FGOS) 44.03.02
Speciality group (FGOS) 440000 - Образование и педагогические науки
DOI 10.18720/SPBPU/3/2025/vr/vr25-1290
Rights Доступ по паролю из сети Интернет (чтение)
Additionally New arrival
Record key ru\spstu\vkr\35285
Record create date 7/9/2025

Allowed Actions

Action 'Read' will be available if you login or access site from another network

Group Anonymous
Network Internet

Данная работа посвящена исследованию профессиональной идентичности и самоорганизации деятельности студентов старших курсов гуманитарных и ИТ направлений обучения высших учебных заведений Санкт-Петербурга. Задачи, которые решались в ходе исследования: 1. Проведение теоретического анализа литературных источников по теме исследования. 2. Проведение анализа феноменов профессиональной идентичности и самоорганизации деятельности, их компонентов и места в структуре психологического знания. 3. Изучение особенностей профессиональной идентичности и самоорганизации деятельности студентов вуза. 4. Сравнение проявления профессиональной идентичности и самоорганизации деятельности у студентов разных направлений обучения. 5. Выявление взаимосвязи показателей профессиональной идентичности и самоорганизации деятельности у студентов вуза. В процессе исследования был проведен анализ особенностей профессиональной идентичности и самоорганизации деятельности с помощью различных диагностических методик. Полученные данные были обработаны методами математической статистики. Выявлены преобладающие типы профессиональной идентичности студентов. Обнаружены значимые различия в компонентах профессиональной готовности (информированность, принятие решения, эмоциональное отношение) и самоорганизации деятельности (планомерность, фиксация, самоорганизация). Установлены статистически значимые взаимосвязи между компонентами профессиональной идентичности, профессиональной готовности и самоорганизации деятельности.

Theme of the final qualifying work: Professional identity and self-organization of students activities in various fields of study. Tasks that were solved during the research: 1. Conducting a theoretical analysis of literary sources on the research topic. 2. Analyzing the phenomena of professional identity and self-organization of activities, their components and their place in the structure of psychological knowledge. 3. The study of the features of professional identity and self-organization of university students. 4. Comparison of the manifestation of professional identity and self-organization of activities among students of different fields of study. 5. Identification of the relationship between indicators of professional identity and self-organization of university students. This work is devoted to the study of professional identity and self-organization of senior students in the humanities and IT fields of higher education in St. Petersburg. In the course of the research, the analysis of the features of professional identity and self-organization of activities was carried out using various diagnostic techniques. The data obtained were processed using mathematical statistics methods. The prevailing types of students professional identity are revealed. Significant differences were found in the components of professional readiness (awareness, decision-making, emotional attitude) and self-organization of activities (planning, fixation, self-organization). Statistically significant correlations between the components of professional identity, professional readiness and self-organization of activities have been established.

Network User group Action
ILC SPbPU Local Network All
Read
Internet Authorized users SPbPU
Read
Internet Anonymous

Access count: 0 
Last 30 days: 0

Detailed usage statistics