Details

Title Лингвокультурологический потенциал концепта «счастье» в практике обучения русскому языку как иностранному: выпускная квалификационная работа бакалавра: направление 45.03.02 «Лингвистика» ; образовательная программа 45.03.02_03 «Теория и методика преподавания русского языка как иностранного»
Creators Евтушенко Дарья Олеговна
Scientific adviser Крундышев Михаил Аркадьевич
Organization Санкт-Петербургский политехнический университет Петра Великого. Гуманитарный институт
Imprint Санкт-Петербург, 2025
Collection Выпускные квалификационные работы ; Общая коллекция
Subjects русский язык как иностранный ; лингвокультурологический потенциал ; лингвокультурология ; концепт «счастье» ; Russian as a foreign linguistics ; linguocultural potential ; linguocultural studies ; the concept of "happiness"
Document type Bachelor graduation qualification work
File type PDF
Language Russian
Level of education Bachelor
Speciality code (FGOS) 45.03.02
Speciality group (FGOS) 450000 - Языкознание и литературоведение
DOI 10.18720/SPBPU/3/2025/vr/vr25-2720
Rights Доступ по паролю из сети Интернет (чтение, печать, копирование)
Additionally New arrival
Record key ru\spstu\vkr\37195
Record create date 9/19/2025

Allowed Actions

Action 'Read' will be available if you login or access site from another network

Action 'Download' will be available if you login or access site from another network

Group Anonymous
Network Internet

В данной выпускной квалификационной работе рассматривается концепт «счастье» в аспекте его лингвокультурологического потенциала и роли в обучении русскому языку как иностранному. Исследование опирается на методологию анализа концептов, предложенную в работах Ю. С. Степанова, Е. А. Черкашиной и И. А. Шерстобитовой. Особое внимание уделено анализу лексико-фразеологического материала, отражающего многогранное представление о счастье в русской культуре. Проведённая классификация фразеологизмов по группам позволила выявить ключевые смысловые доминанты: связь счастья с семьей, духовностью, страданием, нравственным выбором и преодолением испытаний. Анализ толковых словарей показал эволюцию значения слова «счастье» от внешней удачи к внутреннему состоянию человека. Особую ценность представляет дихотомичная природа концепта, сочетающая противоположные идеи радости и беды, случайности и достижимости, материального и духовного. В работе представлены методические подходы к интеграции концепта «счастье» в учебный процесс, включая работу с текстами художественной литературы, песен, цитат и пословиц. Предложены задания, направленные на развитие лексических навыков, социокультурной компетенции и межкультурного диалога. Показана возможность расширения лингвокультурологического фона через освоение концепта «счастье». Концепт «счастье» обладает высоким образовательным потенциалом и может эффективно использоваться в практике преподавания русского языка как иностранного.

This graduation qualification paper explores the concept of "happiness" from the perspective of its linguocultural potential and its role in teaching Russian as a foreign language. The study is based on the methodology of concept analysis proposed by Y. S. Stepanov, E. A. Cherkashina, and I. A. Sherstobitova. Special attention is given to the analysis of lexical and phraseological material that reflects the multifaceted perception of happiness in Russian culture. The classification of phraseological units into groups helped identify key semantic dominants: the connection between happiness and family, spirituality, suffering, moral choice, and overcoming trials. An analysis of dictionary entries shows an evolution in the meaning of the word «счастье» (happiness) from external luck or fate to an internal state of a person. Of particular value is the dichotomous nature of the concept, which combines opposing ideas such as joy and misfortune, chance and attainability, material and spiritual. The paper presents methodological approaches to integrating the concept of happiness into the educational process, including work with literary texts, songs, quotes, and proverbs. It also proposes tasks aimed at developing lexical skills, sociocultural competence, and intercultural dialogue. The study demonstrates how engaging with the concept of "happiness" can enrich students’ linguocultural background knowledge. It concludes that the concept of "happiness" has high educational potential and can be effectively used in the practice of teaching Russian as a foreign language.

Network User group Action
ILC SPbPU Local Network All
Read Print Download
Internet Authorized users SPbPU
Read Print Download
Internet Anonymous

Access count: 0 
Last 30 days: 0

Detailed usage statistics