Details

Title Региональный компонент как средство формирования страноведческой компетенции детей-инофонов: выпускная квалификационная работа бакалавра: направление 45.03.02 «Лингвистика» ; образовательная программа 45.03.02_03 «Теория и методика преподавания русского языка как иностранного»
Creators Богданова Ксения Николаевна
Scientific adviser Бурцева Александра Вячеславовна
Organization Санкт-Петербургский политехнический университет Петра Великого. Гуманитарный институт
Imprint Санкт-Петербург, 2025
Collection Выпускные квалификационные работы ; Общая коллекция
Subjects коммуникативная компетенция ; метод ; региональный компонент ; страноведческая компетенция ; формирование ; communicative competence ; method ; regional component ; country studies competence ; formation
Document type Bachelor graduation qualification work
File type PDF
Language Russian
Level of education Bachelor
Speciality code (FGOS) 45.03.02
Speciality group (FGOS) 450000 - Языкознание и литературоведение
DOI 10.18720/SPBPU/3/2025/vr/vr25-3451
Rights Доступ по паролю из сети Интернет (чтение)
Additionally New arrival
Record key ru\spstu\vkr\38740
Record create date 9/24/2025

Allowed Actions

Action 'Read' will be available if you login or access site from another network

Group Anonymous
Network Internet

Данная работа посвящена разработке проекта учебного пособия по страноведению и чтению для инофонов. Объектом исследования является процесс формирования страноведческой компетенции у детей-инофонов в условиях поликультурной образовательной среды. Задачи, которые решались в ходе исследования: 1. Проанализировать структуру страноведческой компетенции и определить ее роль в формировании коммуникативной компетенции. 2. Определить роль региона (Великий Новгород, Псков, Карелия, Мурманская область) в истории, туризме, культуре и экономике страны. 3. Проанализировать страноведческие материалы о СЗФО. 4. Отобрать тексты и методически их интерпретировать. 5. Разработать модель главы пособия и модель урока. 6. Провести констатирующий эксперимент/анкетирование, позволяющее выявить уровень знаний учащихся о СЗФО. Выполнение поставленных задач осуществляется при помощи таких ме-тодов исследования как анкетирование, педагогическое проектирование и эксперимент. Данное исследование подтвердило критическую значимость регионального компонента в формировании страноведческой компетенции детей-инофонов Северо-Западного федерального округа.

This work is devoted to the development of a draft teaching aid on country studies and reading for foreign-language children. The object of the study is the process of forming country studies competence in foreign-language children in a multicultural educational environment. The tasks that were solved in the course of the research: 1. To analyse the structure of country studies competence and determine its role in the formation of communicative competence. 2. To determine the role of the region (Veliky Novgorod, Pskov, Karelia, Murmansk Region) in the history, tourism, culture and economy of the country. 3. To analyse country studies materials about the Northwestern Federal Dis-trict. 4. To select texts and interpret them methodically. 5. To develop a model chapter for the manual and a model lesson. 6. To conduct a diagnostic experiment/survey to determine the level of stu-dents knowledge about the Northwestern Federal District. The tasks are carried out using research methods such as questionnaires, pedagogical design and experiments. This study confirmed the critical importance of the regional component in the formation of regional studies competence among non-native-speaking children in the North-West Federal District.

Network User group Action
ILC SPbPU Local Network All
Read
Internet Authorized users SPbPU
Read
Internet Anonymous

Access count: 0 
Last 30 days: 0

Detailed usage statistics