Details
Title | Анализ влияния искусственного интеллекта на управление операциями China Merchants Bank: выпускная квалификационная работа бакалавра: направление 38.03.01 «Экономика» ; образовательная программа 38.03.01_30 «Финансы (международная образовательная программа) / Finance (International Educational Program)» |
---|---|
Creators | Чэнь Имяо |
Scientific adviser | Михель Екатерина Алексеевна |
Organization | Санкт-Петербургский политехнический университет Петра Великого. Институт промышленного менеджмента, экономики и торговли |
Imprint | Санкт-Петербург, 2025 |
Collection | Выпускные квалификационные работы ; Общая коллекция |
Subjects | технология искусственного интеллекта (ИИ) ; China Merchants Bank ; управление рисками ; artificial intelligence (AI) technology ; risk management |
Document type | Bachelor graduation qualification work |
File type | |
Language | Russian |
Level of education | Bachelor |
Speciality code (FGOS) | 38.03.01 |
Speciality group (FGOS) | 380000 - Экономика и управление |
DOI | 10.18720/SPBPU/3/2025/vr/vr25-3662 |
Rights | Доступ по паролю из сети Интернет (чтение) |
Additionally | New arrival |
Record key | ru\spstu\vkr\36498 |
Record create date | 8/11/2025 |
Allowed Actions
–
Action 'Read' will be available if you login or access site from another network
Group | Anonymous |
---|---|
Network | Internet |
Стремительное развитие технологий искусственного интеллекта коренным образом изменило экологию финансовой индустрии, и коммерческим банкам необходимо использовать технологии, чтобы противостоять конкуренции и повышать спрос клиентов. В данной статье в качестве объекта исследования рассматривается China Merchants Bank, а также используются тематические исследования и литературные методы для изучения влияния искусственного интеллекта на его функционирование, управление и оптимизацию. Исследование показало, что China Merchants Bank создал прикладную систему искусственного интеллекта, охватывающую интеллектуальный маркетинг, обслуживание клиентов и управление рисками, что значительно повышает эффективность обслуживания, снижает операционные расходы и оптимизирует управление рисками. Однако применение ИИ также сталкивается с проблемами утечки конфиденциальных данных, недостаточной взаимозаменяемости моделей и нехватки квалифицированных специалистов, что может привести к предвзятости в принятии решений и кризису доверия клиентов. Таким образом, в данной статье предлагается “трехмерная и четырехэтапная” стратегическая схема.
The rapid development of artificial intelligence technology has profoundly changed the ecology of the financial industry, and commercial banks need to make use of technology to cope with the competition and upgrade customer demand. This paper takes China Merchants Bank as the research object and uses case study and literature research methods to explore the impact of AI on its operation and management and optimization path. The study finds that China Merchants Bank has built an AI application system covering intelligent marketing, customer service and risk management, which significantly improves service efficiency, reduces operating costs and optimizes risk management. However, the application of AI also faces the problems of data privacy leakage, insufficient model interchangeability, and lack of composite talents, which may lead to decision-making bias and customer trust crisis. Therefore, this paper proposes a “three-dimensional and four-step” strategic framework: focusing on the synergistic optimization of customer value, operational efficiency and risk management. Specific countermeasures include: promoting data governance standardization, strengthening technical ethics review, and building a talent pipeline. The findings of the study provide theoretical and practical insights into the intelligent transformation of other commercial banks, emphasizing the need to strengthen dynamic monitoring and institutional safeguards in the process of technological deepening in order to achieve sustainable development.
Network | User group | Action |
---|---|---|
ILC SPbPU Local Network | All |
|
Internet | Authorized users SPbPU |
|
Internet | Anonymous |
|
- 21_Chen_I
- ВЫПУСКНАЯ КВАЛИФИКАЦИОННАЯ РАБОТА РАБОТА БАКАЛАВРА
- _Чэнь Имяо
- PETER THE GREAT ST.PETERSBURG POLYTECHNIC UNIVERSITY
- Institute of Industrial Management,Economics and Trade
- Graduate School of Industrial Economics
- APPROVE
- D.G.Rodionov
- ABSTRACT
- INTRODUCTION
- 1. Methodology and purpose of the study
- 1.1. Research Background and Purpose
- 1.2. Research Significance
- 1.3. Literature Review
- 2. The analysis of the current situation of the application of artificial intelligence in China Merchants Bank
- 2.1.Status of big data platform construction
- 2.2.Current status of intelligent marketing and customer management
- 2.3.the current situation of intelligent customer service
- 2.4.Status of risk management
- 2.5.Effectiveness of China Merchants Bank's transformation
- 3. Impact of AI on the operation and management of China Merchants Bank
- 3.1. Positive impact
- 3.2.Negative impact
- 4. Countermeasure Suggestions of China Merchants Bank to Cope with the Negative Impacts
- 4.1. Data security and privacy protection
- 4.2.Technology update and talent reserve
- 4.3.Modelling risks and decision-making errors
- 4.4.Suggestions for China Merchants Bank in the application of technology
- 5. Quantitative Analysis of China’s Macroeconomic Indicators in the Context of Applied Research
- Conclusion and Outlook
- Conclusion
- Outlook
- BIBLIOGRAPHY
Access count: 0
Last 30 days: 0