Details

Title Применение методов машинного обучения в товарной аналитике для создания системы управления ассортиментом в ритейле: выпускная квалификационная работа магистра: направление 02.04.01 «Математика и компьютерные науки» ; образовательная программа 02.04.01_03 «Искусственный интеллект и машинное обучение»
Creators Царева София Сергеевна
Scientific adviser Заборовский Владимир Сергеевич
Organization Санкт-Петербургский политехнический университет Петра Великого. Институт компьютерных наук и кибербезопасности
Imprint Санкт-Петербург, 2025
Collection Выпускные квалификационные работы ; Общая коллекция
Subjects управление ассортиментом ; отток клиентов ; машинное обучение ; товарная аналитика ; влияние sku ; abc-анализ ; assortment management ; customer churn ; machine learning ; retail analytics ; sku impact ; abc analysis
Document type Master graduation qualification work
File type PDF
Language Russian
Level of education Master
Speciality code (FGOS) 02.04.01
Speciality group (FGOS) 020000 - Компьютерные и информационные науки
DOI 10.18720/SPBPU/3/2025/vr/vr25-3793
Rights Доступ по паролю из сети Интернет (чтение)
Additionally New arrival
Record key ru\spstu\vkr\37438
Record create date 9/19/2025

Allowed Actions

Action 'Read' will be available if you login or access site from another network

Group Anonymous
Network Internet

Целью работы является построение модели оценки влияния SKU на отток клиентов из категории и интеграция результатов модели в составной инструмент поддержки решений, объединяющий поведенческие и классические показатели товарной эффективности. Основные результаты ВКР: 1. Построена модель прогнозирования клиентского оттока с F1-score до 0.78. 2. Выявлены особенности покупательского поведения в различных категориях и различия в предсказуемости оттока. 3. Разработана методика оценки вклада товаров в удержание клиентов и система автоматических рекомендаций по выводу товаров из ассортимента. 4. Проведено сравнение результатов модели с экспертными оценками категорийных менеджеров. Область применения результатов — ритейл-аналитика и автоматизированные системы поддержки категорийных решений. Предложенный подход может быть интегрирован в ИТ-системы сетей розничной торговли для повышения эффективности управления ассортиментом.

The given work is devoted to the development and investigation of a system that integrates machine learning methods into the assortment management processes of a retail network. The focus lies on assessing the contribution of individual stock keeping units (SKUs) to customer retention at the product category level, with the goal of optimizing decisions related to product delisting. The objective of this work is to build a model for evaluating the impact of SKUs on category-level customer churn and to integrate the model results into a composite decision-support tool that combines behavioral and classical product performance indicators. Key results of the thesis: 1. A customer churn prediction model was developed, achieving an F1-score of up to 0.78. 2. Behavioral differences across product categories were identified, highlighting varying levels of churn predictability. 3. A methodology for assessing SKU contribution to customer retention and an automated recommendation system for product delisting were developed. 4. Model results were compared with expert evaluations from category managers. Application area — retail analytics and automated category decision-support systems. The proposed approach can be integrated into IT systems of retail chains to improve assortment management efficiency.

Network User group Action
ILC SPbPU Local Network All
Read
Internet Authorized users SPbPU
Read
Internet Anonymous

Access count: 1 
Last 30 days: 1

Detailed usage statistics