Details
| Title | Enhancing competitiveness of JIJE enterprise in the market: analysis and strategies: выпускная квалификационная работа магистра: направление 38.04.02 «Менеджмент» ; образовательная программа 38.04.02_30 «Развитие международного бизнеса (международная образовательная программа)» |
|---|---|
| Creators | Гибрекидан Хилина Легес |
| Scientific adviser | Ергунова Ольга Титовна |
| Organization | Санкт-Петербургский политехнический университет Петра Великого. Институт промышленного менеджмента, экономики и торговли |
| Imprint | Санкт-Петербург, 2025 |
| Collection | Выпускные квалификационные работы ; Общая коллекция |
| Subjects | jije labglass plc ; analytical laboratory ; competitiveness ; differentiation ; ethiopia ; аналитическая лаборатория ; конкурентоспособность ; дифференциация ; эфиопия |
| Document type | Master graduation qualification work |
| Language | Russian |
| Level of education | Master |
| Speciality code (FGOS) | 38.04.02 |
| Speciality group (FGOS) | 380000 - Экономика и управление |
| DOI | 10.18720/SPBPU/3/2025/vr/vr25-4246 |
| Rights | Доступ по паролю из сети Интернет (чтение) |
| Additionally | New arrival |
| Record key | ru\spstu\vkr\38020 |
| Record create date | 9/23/2025 |
Allowed Actions
–
Action 'Read' will be available if you login or access site from another network
| Group | Anonymous |
|---|---|
| Network | Internet |
The given work is devoted to the analysis of JIJE current market competitiveness and the development of competitiveness strategies. The research set the following goals: Analyze «competitiveness» and «competitiveness of the enterprise». Evaluate the financial and economic activities of JIJE LabGlass PLC. Analyze the enterprise’s competitiveness in the current market of the country. Propose strategy to enhance competitiveness. Evaluate economic efficiency for the proposed strategy. The research was carried out based on the activities and performance of “JIJE LaboGlass PLC”, one of Ethiopia’s key players in the analytical laboratory and equipment distribution sector. The study involved an assessment of JIJE’s financial structure, profitability dynamics, and strategic positioning in the market. Key components of the analysis included assessing by using competitiveness index models, financial sustainability evaluation, strategy assessment and SWOT-TOWS analysis. Methodologically, the research applied dynamic methods for competitiveness measurement and used realistic financial modeling to simulate the impact of strategic investment scenarios. The analysis revealed several structural weaknesses, such as dependency on external partners, limited marketing presence, and insufficient infrastructure. However, it also highlighted the company’s strong position in quality service delivery and unique partnerships, notably with Agilent Technologies. Based on these findings, the study proposed short- and long-term strategies to enhance competitiveness, including investment in biotechnology services, marketing, and infrastructure expansion. Economic effectiveness of the recommended strategies was validated through cost-efficiency analysis and NPV/IRR modeling including sensitivity analaysis. The results support for sustainable competitive growth in the region, particularly in biological and analytical services.
Данная работа посвящена исследованию к анализу текущей конкурентоспособности JIJE на рынке и разработке стратегий повышения конкурентоспособности. Задачи, которые решались в ходе исследования: 1. Проанализировать понятия «конкурентоспособность» и «конкурентоспособность предприятия» 2. Оценить финансово-экономическую деятельность компании JIJE LabGlass PLC. 3. Проанализировать конкурентоспособность предприятия на текущем рынке страны. 4. Предложить стратегию повышения конкурентоспособности. 5. Оценить экономическую эффективность предложенной стратегии. Исследование основано на анализе деятельности JIJE LabGlass PLC, одного из ведущих участников аналитического лабораторного и дистрибьюторского сектора в Эфиопии. Оценены финансовая структура, динамика прибыльности и стратегическое положение компании. В работе применены модели индекса конкурентоспособности, анализ финансовой устойчивости, SWOT-TOWS и выявление стратегических разрывов. Методология включает динамические методы оценки конкурентоспособности и финансовое моделирование инвестиционных сценариев. Результаты анализа выявили уязвимости: зависимость от внешних партнёров, ограниченное рыночное присутствие, слабая инфраструктура. При этом подчёркнуты сильные стороны: высокое качество услуг и партнёрства, особенно с Agilent. Разработаны стратегии повышения конкурентоспособности: инвестиции в биотехнологические услуги, маркетинг, расширение инфраструктуры. Их эффективность подтверждена расчётами NPV, IRR и анализом чувствительности. Сделан вывод о высоком потенциале устойчивого роста компании в сферах аналитики и биологический.
| Network | User group | Action |
|---|---|---|
| ILC SPbPU Local Network | All |
|
| Internet | Authorized users SPbPU |
|
| Internet | Anonymous |
|
Access count: 0
Last 30 days: 0