Details
Title | Маркетинговая оценка перспективных рыночных сегментов с идентификацией приоритетных ниш для субъектов фармацевтической индустрии Санкт-Петербурга: выпускная квалификационная работа бакалавра: направление 38.03.02 «Менеджмент» ; образовательная программа 38.03.02_08 «Маркетинг» |
---|---|
Creators | Токмакова Анастасия Дмитриевна |
Scientific adviser | Киселева Елена Григорьевна |
Organization | Санкт-Петербургский политехнический университет Петра Великого. Институт промышленного менеджмента, экономики и торговли |
Imprint | Санкт-Петербург, 2025 |
Collection | Выпускные квалификационные работы ; Общая коллекция |
Subjects | маркетинг ; фармацевтика ; фармацевтический маркетинг ; маркетинговые коммуникации ; сегментация ; стратегия ; marketing ; pharmaceuticals ; pharmaceutical marketing ; marketing communications ; segmentation ; strategy |
Document type | Bachelor graduation qualification work |
File type | |
Language | Russian |
Level of education | Bachelor |
Speciality code (FGOS) | 38.03.02 |
Speciality group (FGOS) | 380000 - Экономика и управление |
DOI | 10.18720/SPBPU/3/2025/vr/vr25-4560 |
Rights | Доступ по паролю из сети Интернет (чтение, печать, копирование) |
Additionally | New arrival |
Record key | ru\spstu\vkr\36189 |
Record create date | 8/5/2025 |
Allowed Actions
–
Action 'Read' will be available if you login or access site from another network
Action 'Download' will be available if you login or access site from another network
Group | Anonymous |
---|---|
Network | Internet |
Данная работа посвящена исследованию фармацевтического рынка России и Санкт-Петербурга, выявлению тенденций и выделению перспективных ниш. Задачи, которые решались в ходе исследования: 1. Проанализировать теоретические положения по теме ВКР. 2. Проанализировать современный фармацевтический рынок России и Санкт-Петербурга и выделить тенденции рынка. 3. Провести анкетирование среди целевой аудитории. 4. Сегментировать целевую аудиторию. 5. Сформировать рекомендации по дальнейшему развитию приоритетных направлений. Работа проведена на базе Комитета по здравоохранению Санкт-Петербурга, а также в работе использованы аналитические отчеты DSM Group. Проведен всесторонний анализ фармацевтической отрасли в России и политики государства в области здравоохранения. В результате было выделено три приоритетные нозологические группы: сердечно-сосудистые заболевания, заболевания эндокринной системы и опорно-двигательного аппарата. Была проведена оценка препаратов с помощью SWOT-анализа, выделены сегменты целевой аудитории, а также выбраны методы продвижения. На основании проведенного исследования были сформированы рекомендации по построению коммуникационной стратегии для ОТС-препаратов. Для достижения данных результатов в работе были использованы следующие информационные технологии: Google Chrome, Yandex Browser, Консультант Плюс Эксперт, Acrobat Reader, PSPP, базы данных СПАРК Интерфакс, Science Direct, E-library, Google Scholar, SSRN, RePEc.
The given work focuses on marketing assessment of potential market segments with the identification of priority niches for pharmaceutical industry players in St. Petersburg. The research sets the following goals: 1. To analyze the theoretical foundations relevant to the research topic. 2. To analyze the current state of the Russian and St. Petersburg pharmaceutical markets and to identify key market trends. 3. To conduct a survey among the target audience. 4. To segment the target audience. 5. To formulate recommendations for the further development of priority niches. The work was fulfilled on the premises of the Health Committee of St. Petersburg and utilized analytical reports from DSM Group. A comprehensive analysis of the pharmaceutical industry in Russia and the government’s healthcare policies was undertaken. The primary findings of the study include the identification of three priority nosological groups: cardiovascular diseases, endocrine system disorders, and musculoskeletal system disorders. Product assessments were performed using SWOT analysis. The target audience was segmented, and appropriate promotional methods were selected. Based on the research findings, recommendations for constructing a communication strategy for OTC medications were formulated. To achieve these results, the following information technologies were employed: Google Chrome, Yandex Browser, Consultant Plus Expert, Acrobat Reader, PSPP, and databases including SPARK Interfax, Science Direct, E-library, Google Scholar, SSRN, and RePEc.
Network | User group | Action |
---|---|---|
ILC SPbPU Local Network | All |
|
Internet | Authorized users SPbPU |
|
Internet | Anonymous |
|
Access count: 0
Last 30 days: 0