Details

Title Сравнительный редакторский анализ литературно-художественных аудио- и текстовых изданий: выпускная квалификационная работа бакалавра: направление 42.03.03 «Издательское дело» ; образовательная программа 42.03.03_01 «Книгоиздательское дело»
Creators Корнилова Дарья Викторовна
Scientific adviser Волошинова Татьяна Юрьевна
Organization Санкт-Петербургский политехнический университет Петра Великого. Гуманитарный институт
Imprint Санкт-Петербург, 2025
Collection Выпускные квалификационные работы ; Общая коллекция
Subjects сравнительный редакторский анализ ; аудиоиздания ; литературно-художественные издания ; ф.м. достоевский ; comparative editorial analysis ; audio publications ; fiction publications ; f.m. dostoevsky
Document type Bachelor graduation qualification work
File type PDF
Language Russian
Level of education Bachelor
Speciality code (FGOS) 42.03.03
Speciality group (FGOS) 420000 - Средства массовой информации и информационно-библиотечное дело
DOI 10.18720/SPBPU/3/2025/vr/vr25-970
Rights Доступ по паролю из сети Интернет (чтение, печать, копирование)
Additionally New arrival
Record key ru\spstu\vkr\35269
Record create date 7/9/2025

Allowed Actions

Action 'Read' will be available if you login or access site from another network

Action 'Download' will be available if you login or access site from another network

Group Anonymous
Network Internet

Данная работа посвящена сравнительному редакторскому анализу аудио- и текстовых изданий текстов Ф.М. Достоевского путем выявления особенностей редакторской подготовки литературно-художественных произведений. В процессе исследования была уточнена и дополнена терминологическая система, касающаяся аудиоизданий, предложена методика проведения сравнительного редакторского анализа литературно-художественных изданий классических текстов. Был проведен редакторский анализ изданий девяти произведений Ф.М. Достоевского, представленных как в текстовом традиционном и электронном форматах, так и в аудиоверсиях. Анализ включает оценку структуры изданий, их подготовки, значения в культурном контексте, оформления и соответствия стандартам. На основе анализа формулируются выводы о состоянии редакторской подготовки аудио- и текстовых изданий, представленных на современном отечественном книжном рынке, выявляются отличия аудиоизданий от текстовых традиционных и электронных, предлагаются рекомендации по их унификации и повышению качества. Выявлены ключевые особенности истории публикаций произведений Ф.М. Достоевского. Результаты работы могут быть применены как для разработки теории редакторской подготовки, так и для практического применения.

This work is devoted to a comparative editorial analysis of audio and text editions of F.M. Dostoevskys texts by identifying the features of editorial preparation of fiction works. In the course of the research, the terminological system concerning audio publications was clarified and supplemented, and a methodology for conducting comparative editorial analysis of fiction editions of classical texts was proposed. An editorial analysis of the editions of nine works by F.M. Dostoevsky presented both in traditional text and electronic formats, as well as in audio versions. The analysis includes an assessment of the structure of publications, their preparation, cultural significance, design, and compliance with standards. Based on the analysis, conclusions are drawn about the state of editorial preparation of audio and text publications presented on the modern domestic book market, differences between audio and traditional and electronic text editions are identified, and recommendations for their unification and quality improvement are proposed. The key features of the publication history of F.M. Dostoevsky s works are revealed. The results of the work can be applied both for the development of the theory of editorial preparation and for practical application.

Network User group Action
ILC SPbPU Local Network All
Read Print Download
Internet Authorized users SPbPU
Read Print Download
Internet Anonymous

Access count: 0 
Last 30 days: 0

Detailed usage statistics