Details
Title | Анализ влияния искусственного интеллекта на управление операциями China Merchants Bank: выпускная квалификационная работа бакалавра: направление 38.03.01 «Экономика» ; образовательная программа 38.03.01_30 «Финансы (международная образовательная программа) / Finance (International Educational Program)» |
---|---|
Creators | Чэнь Имяо |
Scientific adviser | Михель Екатерина Алексеевна |
Organization | Санкт-Петербургский политехнический университет Петра Великого. Институт промышленного менеджмента, экономики и торговли |
Imprint | Санкт-Петербург, 2025 |
Collection | Выпускные квалификационные работы ; Общая коллекция |
Document type | Bachelor graduation qualification work |
File type | Other |
Language | Russian |
Level of education | Bachelor |
Speciality code (FGOS) | 38.03.01 |
Speciality group (FGOS) | 380000 - Экономика и управление |
Rights | Текст не доступен в соответствии с распоряжением СПбПУ от 13.06.2017 г. № 91 |
Additionally | New arrival |
Record key | ru\spstu\vkr\36499 |
Record create date | 8/11/2025 |
Стремительное развитие технологий искусственного интеллекта коренным образом изменило экологию финансовой индустрии, и коммерческим банкам необходимо использовать технологии, чтобы противостоять конкуренции и повышать спрос клиентов. В данной статье в качестве объекта исследования рассматривается China Merchants Bank, а также используются тематические исследования и литературные методы для изучения влияния искусственного интеллекта на его функционирование, управление и оптимизацию. Исследование показало, что China Merchants Bank создал прикладную систему искусственного интеллекта, охватывающую интеллектуальный маркетинг, обслуживание клиентов и управление рисками, что значительно повышает эффективность обслуживания, снижает операционные расходы и оптимизирует управление рисками. Однако применение ИИ также сталкивается с проблемами утечки конфиденциальных данных, недостаточной взаимозаменяемости моделей и нехватки квалифицированных специалистов, что может привести к предвзятости в принятии решений и кризису доверия клиентов. Таким образом, в данной статье предлагается “трехмерная и четырехэтапная” стратегическая схема.
The rapid development of artificial intelligence technology has profoundly changed the ecology of the financial industry, and commercial banks need to make use of technology to cope with the competition and upgrade customer demand. This paper takes China Merchants Bank as the research object and uses case study and literature research methods to explore the impact of AI on its operation and management and optimization path. The study finds that China Merchants Bank has built an AI application system covering intelligent marketing, customer service and risk management, which significantly improves service efficiency, reduces operating costs and optimizes risk management. However, the application of AI also faces the problems of data privacy leakage, insufficient model interchangeability, and lack of composite talents, which may lead to decision-making bias and customer trust crisis. Therefore, this paper proposes a “three-dimensional and four-step” strategic framework: focusing on the synergistic optimization of customer value, operational efficiency and risk management. Specific countermeasures include: promoting data governance standardization, strengthening technical ethics review, and building a talent pipeline. The findings of the study provide theoretical and practical insights into the intelligent transformation of other commercial banks, emphasizing the need to strengthen dynamic monitoring and institutional safeguards in the process of technological deepening in order to achieve sustainable development.