Table | Card | RUSMARC | |
Allowed Actions: –
Action 'Read' will be available if you login or access site from another network
Action 'Download' will be available if you login or access site from another network
Group: Anonymous Network: Internet |
Annotation
Данная работа посвящена разработке эскизного проекта двигателя, содержание которого должно представлять сведения о назначении, общей компоновки основных элементов, принципе работы систем и основных параметрах двигателя, включая его габаритные размеры. Поэтому в ходе выполнения работы перед построением чертежей общего вида были решены следующие задачи: анализ современных тенденций двигателестроения, выбор двигателя-прототипа и подробный разбор его основных систем; расчёт рабочего процесса двигателя; расчёт кинематики и динамики, анализ уравновешенности; расчёт на прочность наиболее ответственных деталей; разработка схем основных систем. Большинство расчётов предназначены для ручного счёта, но с целью минимизации трудоёмкости работы и возможности оптимизации основных параметров, расчёт вёлся с помощью ЭВМ (программ Mathcad и Microsoft Excel). Для оптимизации процесса выполнения чертежей, диаграмм и схем, активно использовалась программа КОМПАС-3D. Уточняющий расчёт рабочего процесса проведён в программе Lotus Engine Simulation для обоснованного определения влияния газодинамики потоков в процессе газообмена на формирование выходного крутящего момента. В результате разработан эскизный проект форсированного по частоте вращения коленчатого вала безнаддувного бензинового двигателя для привода легкового автомобиля с номинальной литровой мощностью 72,5 кВт/л (98,5 л.с./л) и рабочим объёмом 2 литра, имеющего наружные габариты 492/800/454 (длина/ширина/высота, мм) и возможно обеспечивающего класс экологичности Euro 6 и выше за счёт большого количества регуляторов различных систем.
The topic of the graduation work is «Gasoline engine with 145 kW of power». The thesis presents an engine rough design development. Its subject-matter in-cludes an information about an assignment, a general arrangement of core elements, how systems work and engine data including its outside dimensions. Before general view draughting it needed deliver on the next targets: an investigation of engine technology contemporary trends, engine prototype selection and up-close look of its base-line systems; engine cycle calculation; dynamics and kinematics, engine balance analysis; strength analysis of safety critical parts; main systems schemes development. The most of computations are meant to be calculated by hand. To minimize work labour and to optimize critical parameters, calculation was making by an electronic computing machine (Mathcad and Microsoft Excel programs). 3D modeling system KOMPAS-3D was actively used for draughting, drawing diagrams and schemes. Cor-recting work process calculation was made in program called Lotus Engine Simulation to define how flow dynamics in gas exchange process impact on output torque devel-opment. The result of the done work is a rough design of a high-rpm naturally aspirated gasoline engine for passenger vehicle application with peak brake power per litre 72,5 kW/L (98,5 h.p./L) and swept volume 2 L. The developed engine has outside dimen-sions 492/800/454 (length/width/height, mm) and possibly provides for european emis-sion standard Euro 6 and higher because of large amount of different systems regula-tors.
Document access rights
Network | User group | Action | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
ILC SPbPU Local Network | All | |||||
Internet | Authorized users SPbPU | |||||
Internet | Anonymous |
Usage statistics
Access count: 33
Last 30 days: 0 Detailed usage statistics |