Table | Card | RUSMARC | |
Allowed Actions: Read Download (251 Kb) Group: Anonymous Network: Internet |
Annotation
Рассмотрено формирование речевых компетенций у студентов в условиях исключения из учебных планов речевых дисциплин. Выявлен уровень речевой культуры авторов современных научных публикаций. Использован объективный метод анализа научных текстов на соответствие нормам современного русского литературного языка. Наиболее многочисленный кластер в исследовании составили аннотации к научным статьям. Выявлены типичные ошибки на разных языковых уровнях. Детально исследован такой вид речевой ошибки, как нарушение лексической сочетаемости. Перечень типичных ошибок сопровождается примерами из научных сочинений разных жанров. Сопоставление полученных данных с результатами анализа речевых компетенций выпускников школ позволило сделать вывод, что уровень владения русским языком в процессе вузовского и послевузовского обучения практически не меняется.
Formation of speech competencies among students in the conditions Exclusion from the curricula of speech disciplines. The purpose of the article is to reveal the level of the speech culture of the authors of modern scientific publications. An objective method of analyzing scientific texts for compliance with the norms of the modern Russian literary language was used. The most numerous cluster in the study were annotations to scientific articles. Typical errors are detected at different language levels. A type of speech error, such as a violation of lexical compatibility, has been studied in detail. A list of typical errors is accompanied by examples from scientific works of different genres. Comparison of the obtained data with the results of the analysis of speech competence of school leavers allowed to conclude that the level of knowledge of Russian in the process university and postgraduate studies practically does not change.
Usage statistics
Access count: 428
Last 30 days: 2 Detailed usage statistics |