Details

Title: Философия образования и цельного знания Владимира Соловьёва // Научно-технические ведомости Санкт-Петербургского государственного политехнического университета. Сер.: Гуманитарные и общественные науки: научное издание. – 2017 Т. 8, № 4
Creators: Серкова Вера Анатольевна
Organization: Санкт-Петербургский политехнический университет Петра Великого
Imprint: Санкт-Петербург: Изд-во Политехн. ун-та, 2017
Collection: Общая коллекция
Subjects: Общие вопросы философии; Философия; professional philosophy; unity (philosophy); философия образования; цельное знание; профессиональная философия; аксиоматика; метафизика; всеединство (философия); metaphysics; philosophy of education; whole knowledge; humanitarian knowledge; гуманитарные знания; axiomatics
UDC: 1(470+571)
LBC: 87.3(2)
Document type: Article, report
File type: PDF
Language: Russian
DOI: 10.18721/JHSS.8407
Rights: Свободный доступ из сети Интернет (чтение, печать, копирование)

Allowed Actions: Read Download (320 Kb)

Group: Anonymous

Network: Internet

Annotation

Рассмотрена философская концепция всеединства (полноты знания) В. С. Соловьёва и вклад мыслителя в формирование профессиональной философии в России во второй половине XIX столетия. Дан анализ аргументов его магистерской диссертации, направленных против позитивистской программы развития научного знания. Выявлены общие проблемы, связанные с перспективами развития науки и гуманитаристики. Исследовано отношение религиозных установок, философского и научного знания. Определено значение его философии в вопросе перспективы развития современного гуманитарного знания. Сделан выод о том, что благодаря философии Соловьёва проблема отношения философии, религиозной веры и науки (позитивного знания) предстает как конструктивная модель их возможного взаимного дополнения.

The philosophical concept of unity (completeness of knowledge) of V. S. Solovyov and the contribution of the thinker to the formation of professional philosophy in Russia in the second half of the XIX century are considered. The analysis of arguments of his master's thesis against the positivist program of development of scientific knowledge is given. The General problems connected with prospects of development of science and humanitarianism are revealed. The attitude of religious attitudes, philosophical and scientific knowledge is investigated. The importance of his philosophy in the perspective of the development of modern humanitarian knowledge is defined. It is concluded that due to Solovyov's philosophy the problem of the attitude of philosophy, religious faith and science (positive knowledge) appears as a constructive model of their possible complementarity.

Document access rights

Network User group Action
ILC SPbPU Local Network All Read Print Download
-> Internet All Read Print Download

Usage statistics

stat Access count: 128
Last 30 days: 3
Detailed usage statistics