Details

Title: Study on the impact of e-commerce development on in-flation in the euro area // Научно-технические ведомости Санкт-Петербургского государственного политехнического университета. Сер.: Экономические науки. – 2020. – С. 110-119
Creators: Kulakov M. V.; Vinogradov A. A.
Imprint: 2020
Collection: Общая коллекция
Subjects: Экономика; Кредитно-денежная система; electronic commerce; inflation; euro zone; online trading; panel regression; e-commerce; cross-country analysis; электронная торговля; инфляция; зона евро; интернет-торговля; панельная регрессия (экономика); электронная коммерция; межстрановой анализ
UDC: 336.7
LBC: 65.262
Document type: Article, report
File type: PDF
Language: English
DOI: 10.18721/JE.13210
Rights: Свободный доступ из сети Интернет (чтение, печать, копирование)
Record key: RU\SPSTU\edoc\64046

Allowed Actions: Read Download (0.6 Mb)

Group: Anonymous

Network: Internet

Annotation

This article explores the impact of e-commerce development on inflation in the euro area. Low inflation in the euro area has been a concern for policymakers since the global economic crisis. Economic growth and inflation have recovered in many countries, but in the euro area, growth has remained sluggish and inflation low. As a result, to reach its inflation target the European Central Bank cut its policy rate to zero and implemented several non-standard monetary measures. The possible cause of the disinflation could be digitalization and e-commerce development. With the development of digital technology and the internet, company competition may increase, and costs will decrease. The main hypothesis of the study is that the developing e-commerce sector may channel into lower consumer inflation. The e-commerce development was measured by two indicators, namely a share of online purchases by individuals and a share of purchases by enterprises via a computer network. To evaluate the impact of e-commerce, a panel database on 19 euro area countries was compiled. Initially, a cross country analysis shows no negative relationship between e-commerce development measures and inflation. However, a basic linear panel model with fixed effects and a panel vector autoregression showed negative impact of e-commerce development and digitalization on inflation. As a result of a panel analysis, the hypothesis of the disinflationary impact of e-commerce was generally confirmed. However, given a weak relationship between e-commerce development and inflation in a basic cross-country analysis, the negative relationship was likely attributable to the ongoing upward e-commerce development trend. The trend has a natural cap of 100%, meaning that this disinflationary factor will eventually fade away. For many countries, in 2019, the share of online purchases by the population was below 50%. Should the trend stop, inflation in the euro area may accelerate. Among other factors hindering the e-commerce development and digitalization are tighter information technology regulation and worsening international trade relations.

В статье рассматривается влияние развития электронной коммерции на инфляцию в зоне евро. Низкая инфляция в зоне евро была проблемой для мировой экономики после глобального экономического кризиса. Экономический рост и инфляция восстанавливались во многих странах, но в зоне евро рост остался вялым, а инфляция низкой. В результате Европейский центральный банк для достижения целевого показателя по инфляции снизил ставку до нуля и принял ряд нестандартных мер денежно-кредитной политики. Возможной причиной дезинфляции может быть цифровизация и развитие интернет-торговли. С развитием цифровых технологий и интернета конкуренция компаний может повысится, а издержки снижаются. Основная гипотеза исследования заключается в том, что развивающийся сектор электронной коммерции может привести к снижению потребительской инфляции. Развитие электронной коммерции измерялось двумя показателями: долей покупок через интернет физическими лицами и долей покупок предприятий по сети. Для оценки влияния электронной торговли была собрана база данных по 19 странам еврозоны. Первоначально межстрановой анализ не выявил отрицательной связи между показателями развития интернет-торговли и инфляцией. Однако базовая линейная модель панельных данных с фиксированными эффектами и векторная авторегрессия показали негативное влияние развития электронной коммерции и цифровизации на инфляцию. В результате панельного анализа гипотеза о дезинфляционном влиянии электронной коммерции была в целом подтверждена. Однако, учитывая слабую взаимосвязь между развитием интернет-торговли и инфляцией в базовом межстрановом анализе, отрицательная связь, вероятно, была обусловлена продолжающимся трендом развития интернет-торговли. Тренд имеет естественный предел в 100%, т. е. этот дезинфляционный фактор со временем исчезнет. Пока еще у многих стран в 2019 году доля покупок населения в интернете была ниже 50%. В случае остановки тренда инфляция в зоне евро может ускориться. Среди других факторов, сдерживающих развитие электронной коммерции и цифровизацию, могут быть более жесткое регулирование информационных технологий и ухудшение международных торговых отношений.

Document access rights

Network User group Action
ILC SPbPU Local Network All Read Print Download
-> Internet All Read Print Download

Usage statistics

stat Access count: 258
Last 30 days: 14
Detailed usage statistics