Details

Allowed Actions: Read Download (0.4 Mb)

Group: Anonymous

Network: Internet

Annotation

Исследована эффективность сравнительно-сопоставительного подхода к обучению иностранным языкам и определена роль родного языка в этом процессе. Приведены аргументы «за» и «против» включения родного языка в процесс обучения иностранным языкам на основе критического анализа научной и учебно-методической литературы по теме исследования. Обосновано, что такой подход позволяет проводить параллели в двух языках: родном и иностранном, что способствует осознанному и эффективному усвоению языковых явлений изучающими иностранный язык. Экспериментально доказано, что сравнительно-сопоставительный подход к обучению иностранному языку значительно увеличивает количество усваиваемого учебного (лексического и грамматического) материала, что способствует решению стратегической задачи обучения иностранному языку в средней школе – формированию вторичной языковой личности. Ведущим методом исследования, позволившим авторам доказать эффективность сравнительно-сопоставительного подхода к обучению иностранным языкам, стал многоступенчатый педагогический эксперимент, который проводился в двух российских гимназиях. Материалы и результаты исследования могут быть рекомендованы преподавателям иностранных языков.

Educators and researchers highlight the role of mother tongue in teaching and learning foreign languages. Some perform the role of its proponents, others are its opponents. The issue of the preservation of native languages and cultures has always attracted public attention. In this context, the problem of the usage of mother tongue in teaching foreign languages through their comparison is becoming especially essential. In this paper, the authors offer a comparative approach aiming to compare students’ L1 with the target language (L2). The authors assumed that this approach provides conscious and effective assimilation of language phenomena by L2 learners in the classroom. A 3-staged pedagogical experiment allowed the authors to come to the conclusion that a comparative approach to teaching foreign languages builds up lingual and paralingual parallels, due to which the process of language acquisition is fostered, the amount of digested educational materials is increased, students’ native language knowledge is improved. The paper discusses issues and practices on the topic and offers general recommendations for university and school teachers of the English language.

Document access rights

Network User group Action
ILC SPbPU Local Network All Read Print Download
-> Internet All Read Print Download

Usage statistics

stat Access count: 241
Last 30 days: 8
Detailed usage statistics