Details

Title Productive Indeterminacy: On the Relationship between Play and Science // Technology and Language. – 2023. – Т. 4, № 1. — С. 8-20
Creators Adamowsky N.
Imprint 2023
Collection Общая коллекция
Subjects Культурология ; Теоретическая культурология ; Философия ; Философия науки ; games (philosophy) ; game theory ; history of gaming culture ; anthropology of games ; phenomenology of games ; productive uncertainty (philosophy) ; игры (философия) ; теория игр ; история игровой культуры ; антропология игр ; феноменология игр ; продуктивная неопределенность (философия)
UDC 008.001 ; 1
LBC 71.0 ; 87.25
Document type Article, report
File type PDF
Language English
DOI 10.48417/technolang.2022.04.02
Rights Свободный доступ из сети Интернет (чтение, печать, копирование)
Additionally New arrival
Record key RU\SPSTU\edoc\75663
Record create date 4/9/2025

Allowed Actions

Read Download (0.4 Mb)

Group Anonymous
Network Internet

Over the course of the last two hundred years theories and discourses on play have differentiated in many ways. They are confronted with a multifaceted field of play phenomena and playful activities as well as with a history of manifold play objects, play materials and playgrounds. Both sides - theories and historical phenomena - have not yet found a convincing correspondence, especially since in research, efforts predominate to view regulated and contingent activities as games, or to interpret a play or a game as a symbol, metaphor, function, etc. of something else. In most cases, this 'something else' refers to what is called 'the real thing' in everyday life. But if playing is not the real thing, we cannot experience anything real, fundamental or true in it. It never gets beyond the stage of preparation, simulation or distraction with the result that relations of play to science, knowledge and technology are completely left out. The following contribution takes a completely different approach and sees play as a factor constitutive of culture, that is both as a productive dynamic and as well as a result of culture. The approach is to see play as a special combination of movement and encounter and the player as someone who participates in his surroundings in a mode of productive indeterminacy. The thesis is that the latter is a prerequisite for every form of getting to know as well as of insight.

За последние двести лет теории и дискурсы об игре во многом изменились. Они сталкиваются с многогранным полем игровых явлений и игровой деятельности, а также с историей разнообразных игровых объектов, игровых материалов и игровых площадок. Обе стороны – теории и исторические явления – еще не нашли убедительного соответствия, тем более что в исследованиях преобладают усилия рассматривать регламентированную и случайную деятельность как игру, или интерпретировать пьесу или игру как символ, метафору, функцию и т. д. чего-то другого. В большинстве случаев это “что-то другое” относится к тому, что в повседневной жизни называется “настоящей вещью”. Но если игра не является реальной вещью, мы не можем испытать в ней ничего реального, фундаментального или истинного. Он никогда не выходит за пределы стадии подготовки, симуляции или отвлечения внимания, в результате чего связь игры с наукой, знанием и технологией полностью исключается. Данная статья использует совершенно иной подход и рассматривает игру как фактор, составляющий культуру, одновременно как продуктивную динамику и как результат культуры. Подход состоит в том, чтобы рассматривать игру как особое сочетание движения и сопротивления, а игрока – как человека, который участвует в своем окружении в режиме продуктивной неопределенности. Тезис состоит в том, что последнее является предпосылкой для любой формы познания, а также инсайта.

Network User group Action
ILC SPbPU Local Network All
Read Print Download
Internet All
  • Productive Indeterminacy: On the Relationship between Play and Science
    • REFERENCES

Access count: 23 
Last 30 days: 23

Detailed usage statistics