Details

Title Messengers and Chats - Technologies of Learning // Technology and Language. – 2021. – Т. 2, № 3. — С. 75-88
Creators Bylieva D. ; Moccozet L.
Imprint 2021
Collection Общая коллекция
Subjects Образование. Педагогика ; Высшее профессиональное образование ; educational technology ; messengers ; chats ; communication ; online communication ; extracurricular student communication ; образовательные технологии ; мессенджеры ; чаты ; коммуникации ; онлайн коммуникации ; внеклассное общение студентов
UDC 378
LBC 74.58
Document type Article, report
File type PDF
Language English
DOI 10.48417/technolang.2021.03.06
Rights Свободный доступ из сети Интернет (чтение, печать, копирование)
Additionally New arrival
Record key RU\SPSTU\edoc\76264
Record create date 6/16/2025

Allowed Actions

Read Download (1.6 Mb)

Group Anonymous
Network Internet

Technology-mediated communication has expanded the possibilities of communicative support of the educational process. Even 10 years ago, students used communication for social and entertainment purposes, but today e-communication related to education is widespread. This research is based on a qualitative analysis of the content of the peer-discussion and survey of Swiss and Russian students (N=1069). Peer-communication serves many purposes, from clarifying work/duty and sharing useful information to collaborative activity. When a student faces a problem while completing an assignment, seeking help from other students prevails over communication with the teacher. Students in Russia communicate more often with fellow students (68% do it at least once a week) on a wide range of issues, Swiss students communicate less often (44% - at least once a week) primarily on the assignment topic. Swiss students prefer to use for peer-communication messengers (76% “definitely” and 13% “likely” choose it) and Russian ones like social media chat (61% “definitely” and 12% “likely”). Some activities require specific features of communication channels, in particular, some students prefer a videoconference for active joint interaction, and emails for a file transfer. Taking into account the fact that students are united and ready to work together for learning purposes can help in building a new collaborative educational environment, where communication technologies play an important role.

Технологически опосредованная коммуникация расширила возможности коммуникативной поддержки образовательного процесса. Еще 10 лет назад студенты использовали интернет-общение только в социальных и развлекательных целях, но сегодня в нем присутствуют образовательные цели. Данное исследование основано на качественном анализе содержания студенческих полилогов и опроса швейцарских и российских студентов (N = 1069). Общение служит многим целям, от разъяснения заданий и обмена информацией до совместной проектной деятельности. Когда студент сталкивается с проблемой при выполнении задания, обращение за помощью к сокурсникам преобладает над общением с учителем. Студенты в России чаще общаются с сокурсниками (68% делают это не реже одного раза в неделю) по широкому кругу вопросов, швейцарские студенты реже общаются (44% - не реже одного раза в неделю) преимущественно по теме учебных задания. Швейцарские студенты предпочитают использовать для взаимного общения мессенджеры (76% “определенно” и 13% “вероятно” выбирают его), а российские - чат в социальных сетях (61% “определенно” и 12% “вероятно”). Некоторые активности требуют специфических каналов связи, некоторые студенты предпочитают видеоконференцию для активного взаимодействия и почту для передачи файлов. Так как готовы работать вместе в учебных целях возможно создание новой совместной образовательной среды, в которой коммуникативные технологии играют важную роль.

Network User group Action
ILC SPbPU Local Network All
Read Print Download
Internet All
  • Messengers and Chats – Technologies of Learning
    • INTRODUCTION
    • SOCIAL MEDIA AND MESSENGERS
    • METHODS
    • STUDENTS’ PEER-COMMUNICATION IN SWITZERLAND AND RUSSIA
    • CONCLUSION AND DISCUSSION
    • REFERENCES

Access count: 22 
Last 30 days: 22

Detailed usage statistics