Details
Title | Premiering a Mediaopera. On-Site. Online // Technology and Language. – 2025. – Т. 6, № 1 : Mediaopera. — С. 1-9 |
---|---|
Creators | Xylander von C. |
Imprint | 2025 |
Collection | Общая коллекция |
Subjects | Музыка и зрелищные искусства ; Сценическая музыка ; Общенаучные и междисциплинарные знания ; Семиотика ; media operas ; musical sign systems ; musical and graphic translations ; epistemic objects ; visual sign systems ; musical genres ; медиаоперы ; музыкальные системы знаков ; музыкально-графические переводы ; эпистемические объекты ; визуальные системы знаков ; музыкальные жанры |
UDC | 782/785 ; 003 |
LBC | 85.317 ; 13 |
Document type | Article, report |
File type | |
Language | English |
DOI | 10.48417/technolang.2025.01.01 |
Rights | Свободный доступ из сети Интернет (чтение, печать, копирование) ; Режим доступа: для пользователей 18+ |
Additionally | New arrival |
Record key | RU\SPSTU\edoc\76300 |
Record create date | 6/18/2025 |
Mediaopera is a relatively new genre, which invites questions as to its distinguishing features and contemporary relevance. How does mediaopera differ from related forms such as classical opera, opera in video recording, film, and media art? On the occasion of the world premiere of Pink Mouse on March 21st, 2024, which took place at the Leuphana University Lüneburg in Lower Saxony, an international panel of philosophers, cultural theorists and artists approached Pink Mouse - musical-graphical translation (2021) by Tatar-Russian composer Iraida Yusupova of Victor Erofeev’s prose poem (2017) of that name - as both singular live event and epistemic object, worthy of scholarly attention. The discussion revolved around the core contradiction of the ritualized gathering that had been convened: What could be learned from premiering a mediaopera, made to be accessible online, in a real-world setting, and with in-person attendance? The papers collected in this volume offer varying answers to this question. While reflecting on the performative contradiction in terms more or less oblique, they prove the exercise to have been intellectually stimulating. Pink Mouse has had subsequent public screenings at festivals in Florence, Hemnitz and Vienna. Could it be that mediaoperas are finally best consumed offline and in company?
Медиаопера - относительно новый жанр, который ставит вопросы о его отличительных чертах и современной актуальности. Чем медиаопера отличается от родственных форм, таких как классическая опера, опера в видеозаписи, кино и медиаискусство? По случаю мировой премьеры “Розовой мыши” 21 марта 2024 года, которая состоялась в Университете Лейфана в Люнебурге в Нижней Саксонии, международная группа философов, теоретиков культуры и художников обратилась к “Розовой мыши” - музыкально-графическому переводу (2021) русского композитора Ираиды Юсуповой одноименной поэмы в прозе Виктора Ерофеева (2017) - как к уникальному живому событию и эпистемическому объекту, достойному научного внимания. Обсуждение вращалось вокруг основного противоречия ритуализированного собрания, которое было созвано: чему можно научиться из премьеры медиаоперы, доступной онлайн, в реальной обстановке и с личным присутствием? Статьи, собранные в этом томе, предлагают разные ответы на этот вопрос. Размышляя о перформативном противоречии в терминах более или менее косвенных, они доказывают, что упражнение было интеллектуально стимулирующим. “Розовая мышь” впоследствии была показана на публичных фестивалях во Флоренции, Хемнице и Вене. Может ли быть так, что медиаоперы, в конечном итоге, лучше всего воспринимать офлайн и в компании?
- Premiering a Mediaopera. On-Site. Online.
- REFERENCES
Access count: 28
Last 30 days: 28