Details
| Title | Everything You Wanted and Didn’t Want to Know about Mediaopera: A Cryptophonic Memoir // Technology and Language. – 2025. – Т. 6, № 1 : Mediaopera. — С. 14-27 |
|---|---|
| Creators | Yusupova I. |
| Imprint | 2025 |
| Collection | Общая коллекция |
| Subjects | Музыка и зрелищные искусства ; Сценическая музыка ; Общенаучные и междисциплинарные знания ; Семиотика ; media operas ; musical sign systems ; musical-graphic translations ; cryptophonics ; visual sign systems ; principles of composition (music) ; медиаоперы ; музыкальные системы знаков ; музыкально-графические переводы ; криптофоника ; визуальные системы знаков ; принципы композиции (музыка) |
| UDC | 782/785 ; 003 |
| LBC | 85.317 ; 13 |
| Document type | Article, report |
| Language | English |
| DOI | 10.48417/technolang.2025.01.03 |
| Rights | Свободный доступ из сети Интернет (чтение, печать, копирование) ; Режим доступа: для пользователей 18+ |
| Record key | RU\SPSTU\edoc\76302 |
| Record create date | 6/18/2025 |
If the compositional method for the so-called mediaopera reaches back to the conceptionalism of the 1990s and, with it, the invention of „cryptophonics,“ this memoir details the creation of Iraida Yusupova‘s five media operas. Starting with Einstein & Margarita in 2003 and ending with The Alphabet from 2024, they involve the development - in parallel, yet unified - of sounds and images as separate staves in a total score that is not fully written. As each line develops over time, their vertical connections are created in the performance which serves as a definitive staging and ulimate referent for the mediaopera as a work. This distinguishes Yusupova‘s mediaoperas from animated YouTube opera stagings or the use of video-projections on the opera stage. If, according to the poet Tutchev, „the pronounced thought is a lie,“ any meaning at all can be encrypted in different systems of signs. But even in the right musical key the encrypted meanings cannot be deciphered – allowing for a conversation between the living and the dead, especially the footage of Yusupova deceased husband and collaborator, filmmaker Alexander Dolgin, and herself.
Композиционный метод так называемой медиаоперы восходит к концептуализму 1990-х годов и, вместе с ним, к изобретению “криптофоники”. В этих мемуарах подробно описывается создание пяти медиаопер Ираиды Юсуповой. Начиная с “Эйнштейна и Маргариты” 2003 года и заканчивая “Алфавитом” 2024 года, они подразумевают развитие - параллельное, но единое - звуков и образов как отдельных нотных знаков в общей партитуре, которая не написана полностью. По мере того, как каждая музыкальная строка развивается с течением времени, их вертикальные связи создаются в исполнении, которое служит окончательной постановкой и окончательным референтом для медиаоперы как произведения. Это отличает медиаоперы Юсуповой от анимированных постановок опер на YouTube или использования видеопроекций на оперной сцене. Если, по словам поэта Тютчева, “мысль изреченная есть ложь”, то любой смысл может быть зашифрован в различных системах знаков. Но даже в правильном музыкальном ключе зашифрованные значения не поддаются расшифровке, что позволяет вести диалог между живыми и мертвыми, особенно в кадрах с покойным мужем и соавтором Юсуповой, режиссером Александром Долгиным, и ею самой.
- Everything You Wanted and Didn’t Want to Know about Mediaopera: A Cryptophonic Memoir
- INTRODUCTION
- EINSTEIN & MARGARITA
- THE PLANET PI
- PINK MOUSE
- THE DUEL
- THE ALPHABET
- APPENDIX
- REFERENCES
Access count: 143
Last 30 days: 15