Details
Title | The Piano as Therapeutic Participant in the Drama of Pink Mouse // Technology and Language. – 2025. – Т. 6, № 1 : Mediaopera. — С. 54-69 |
---|---|
Creators | Sellors A. |
Imprint | 2025 |
Collection | Общая коллекция |
Subjects | Музыка и зрелищные искусства ; Сценическая музыка ; Инструментальная музыка ; media operas ; piano ; composers ; musical images ; pianists ; therapeutic quality ex-voto ; медиаоперы ; фортепиано ; композиторы ; музыкальные образы ; пианистки ; терапевтическое качество ex-voto |
UDC | 782/785 ; 785 |
LBC | 85.317 ; 85.315 |
Document type | Article, report |
File type | |
Language | English |
DOI | 10.48417/technolang.2025.01.06 |
Rights | Свободный доступ из сети Интернет (чтение, печать, копирование) ; Режим доступа: для пользователей 18+ |
Additionally | New arrival |
Record key | RU\SPSTU\edoc\76305 |
Record create date | 6/19/2025 |
Out of the multitude of imagery in Pink Mouse, both visual and aural, one feature is picked out for close examination: the piano. This instrument is seen at the very opening and it reappears at significant moments as the piece progresses. In an opera notable for its colourful animations, most of the appearances of the piano are presented in black and white and are filmed from the life. In this essay, encounters with the instrument are traced in the order in which they occur, and the suggestion is made that the pianist seen in the opening shot is in fact Maroussia as a slightly older woman, composing the opera and reliving the events from childhood within it. Following a hint offered in the opening placard, where she vows “if a miracle occurs and I have a lucky escape,” the suggestion is made that composition has something of the therapeutic quality of an ex-voto. Maroussia is seen putting together the musical imagery at her piano, attempting to make it her own, still suffering horribly from the memories of her traumatic ugliness, struggling also with Pink Mouse in the form of the dancer, who is her collaborator, fellow-rememberer and often awkward muse.
Из множества образов в “Розовой мыши”, как зрительных, так и слуховых, для пристального изучения выбран один - фортепиано. Этот инструмент появляется в самом начале и виден вновь в значимые моменты по мере развития пьесы. В опере, известной своими красочными анимациями, большинство появлений фортепиано представлены в черно-белом цвете и сняты с натуры. В этом эссе встречи с инструментом прослеживаются в том порядке, в котором они происходят, и высказывается предположение, что пианистка, показанная в начальном кадре, на самом деле главная героиня Маруся, немного повзрослевшая, сочиняющая оперу и заново переживающая в ней события детства. Следуя намеку, данному во вступительной надписи, где она клянется “если произойдет чудо и мне повезет спастись”, высказывается предположение, что композиция имеет что-то вроде терапевтического качества ex-voto. Видно, как Маруся собирает воедино музыкальные образы за своим пианино, пытаясь сделать их своими, все еще ужасно страдая от воспоминаний о своем травматическом уродстве, борясь также с Розовой Мышкой в образе танцовщицы, которая является ее соратницей, единомышленницей по воспоминаниям и часто неловкой музой.
- The Piano as Therapeutic Participant in the Drama of Pink Mouse
- INTRODUCTION
- TIMING: 0.00
- TIMING: 0.22
- TIMING: 0.40
- TIMING: 0.50
- TIMING: 1.57
- TIMING: 2.50
- TIMING: 3.01
- TIMING: 3.48
- TIMING: 5.15
- CONCLUSION
- REFERENCES
Access count: 46
Last 30 days: 46