Details

Title Recombinant Agency. Divine Comedy Meets Upcycled Comics Art in Pink Mouse, a Meta-Mediaopera // Technology and Language. – 2025. – Т. 6, № 1 : Mediaopera. — С. 82-128
Creators Xylander von C.
Imprint 2025
Collection Общая коллекция
Subjects Музыка и зрелищные искусства ; Сценическая музыка ; Общенаучные и междисциплинарные знания ; Семиотика ; media operas ; recombinant agency ; digital imagination ; sociokinetics ; kayfabe ; recycled comic book art ; медиаоперы ; рекомбинантая агентность ; цифровое воображение ; социокинетика ; кайфабе ; переработанное искусство комиксов
UDC 782/785 ; 003
LBC 85.317 ; 13
Document type Article, report
File type PDF
Language English
DOI 10.48417/technolang.2025.01.08
Rights Свободный доступ из сети Интернет (чтение, печать, копирование) ; Режим доступа: для пользователей 18+
Additionally New arrival
Record key RU\SPSTU\edoc\76315
Record create date 6/19/2025

Allowed Actions

Read Download (2.4 Mb)

Group Anonymous
Network Internet

A prose poem adapted to the ›mediaopera‹ format as interpreted by participant spectating - this paper reflects on metric composition in generative fields of practice across varied technological modalities. It seeks to characterise workings of "agency", conceived in both embodied-human and disembodied-machinic terms. Pink Mouse (2017) has been translated by composer Iraida Yusupova into a pictorializing aural-optical digital idiom. The resulting artwork can be read as meta-mediaopera in that it affords opportunity to explore form-theoretical features of the genre it instantiates. Besides being an object lesson in how to interpret virtual artwork, this interpretative exercise also addresses a more general challenge of pressing urgency in the post-pandemic era, namely how to extract sensual order from the virtual noise of online communications. The metrics in play in this case study encompass lyrical, graphical, and social articulation, i. e. cadences seemingly inflected by intentionality. Except metric inflection no longer vouches for subjective cogency. Now that reflexivity has taken an instrumental turn, we essentialize agency as an expression of purposiveness, be it immaterial or material, at our peril. This paper attempts to decipher agency by recourse to an objective ground of material practices rooted in constructive semiosis - here dubbed ›recombinant agency. This concept takes agency to be emergent patterning made up of myriad vectors of functionality, merged in tool-use, bound by inculcated social context. Factored together, these parts yield a whole in the moving target of felt lucidity. Yusupova’s mediaopera holds agency to be irreducibly human. She upholds an analogue sense of cultural reproduction within the extant, digital logics of cultural annexation. Yet, a participant spectator, viewing Pink Mouse online, might well reckon that the piece strikes a more speculative chord, perhaps inadvertently, that preferably can enlist users, facing inexorable automation, in the service of creative autonomy.

Прозаическая поэма, адаптированная к формату медиаоперы, интерпретируемая участвующим наблюдателем. Статья представляет размышления о метрической композиции в генеративных областях практики в различных технологических модальностях. Она стремится охарактеризовать проявления агентности как в воплощенно-человеческих, так и в бестелесно-машинных терминах. Роман “Розовая мышь” (2017) был переведен композитором Ираидой Юсуповой в изобразительную аудиально-оптическую цифровую идиому. Полученное произведение искусства можно читать как мета-медиаоперу, поскольку оно дает возможность исследовать формо-теоретические особенности жанра, который оно представляет. Помимо того, что это наглядный урок интерпретации виртуального произведения искусства, это интерпретационное упражнение также решает более общую неотложную задачу в эпоху после пандемии, а именно, как извлечь чувственный порядок из виртуального шума онлайн-коммуникаций. Метрики, используемые в данном случае, охватывают лирическую, графическую и социальную артикуляцию, т. е. каденции, по-видимому, сознательно измененные. За исключением того, что метрическая интонация больше не гарантирует субъективную убедительность. Теперь, когда рефлексивность приобрела инструментальный характер, мы на свой страх и риск придаем значение агентности как выражению целеустремленности. В этой статье делается попытка расшифровать агентность, обращаясь к объективной основе материальных практик, укорененных в конструктивном семиозисе - здесь названном “рекомбинантным агентством”. Согласно этой концепции, свобода воли - это возникающий паттерн, состоящий из множества функциональных направлений, объединенных в использовании инструментов и связанных с внедренным социальным контекстом. Собранные вместе, эти части дают единое целое в движущейся цели осознанной ясности. Медиаопера Юсуповой считает агентность нередуцируемо человеческой. Она поддерживает аналоговое чувство культурного воспроизводства в рамках существующей цифровой логики культурной аннексии. Однако зритель, просматривающий “Розовую мышь” онлайн, вполне может подумать, что произведение затрагивает скорее спекулятивную струну, возможно, непреднамеренно, что, скорее всего, может побудить пользователей, сталкивающихся с неумолимой автоматизацией, служить творческой автономии.

Network User group Action
ILC SPbPU Local Network All
Read Print Download
Internet All
  • Recombinant Agency. Divine Comedy Meets Upcycled Comics Art in Pink Mouse, a Meta-Mediaopera
    • INTRODUCTION
    • DIVINE COMEDY AND MEDIA REVENANTS
      • Alice in Wonderland, or the Male Gaze Revisited
      • Digital Afterlife
      • Humanity’s Sublimated Voice
    • UPCYCLED COMICS ART
      • Pink Mouse’s Ontological Status
      • Mixed-Reality: Heroes/Villains
      • IP and AI
    • META-MEDIAOPERA
      • Recombinant Agency
      • Human Skeuomorphs
      • Pink. Mouse.
    • CODA
    • REFERENCES

Access count: 15 
Last 30 days: 15

Detailed usage statistics