Details
Title | Philosophy of Technology from a Cyberfeminist Perspective // Technology and Language. – 2025. – Т. 6, № 1 : Mediaopera. — С. 187-204 |
---|---|
Creators | Mitrofanova A. |
Imprint | 2025 |
Collection | Общая коллекция |
Subjects | Философия ; Метафизика. Онтология ; philosophy of technology ; cyberfeminism ; feminist epistemology ; xenofeminism ; cognitive assemblage (philosophy) ; feminization of machines ; философия техники ; киберфеминизм ; феминистская эпистемология ; ксенофеминизм ; когнитивный ассамбляж (философия) ; феминизация машин |
UDC | 11/12 |
LBC | 87.21 |
Document type | Article, report |
File type | |
Language | English |
DOI | 10.48417/technolang.2025.01.13 |
Rights | Свободный доступ из сети Интернет (чтение, печать, копирование) |
Additionally | New arrival |
Record key | RU\SPSTU\edoc\76425 |
Record create date | 7/3/2025 |
Along with the transformations of technology itself, the philosophy of technology is continuously redefined epistemologically and ontologically. The prospects of further development, conceptual vectors, anthropological effects are always difficult to grasp. Among the now dominant mainstream approaches to the field there is a theory of technology of corporate utopianism, and there is a critical theory of technics with a dystopian ending. There is a large body of leftist critical studies on the corporate capture of technological opportunity and missed alternative possibilities. The goal of this paper is to show that the philosophy of technology exhibits not only historical, economic, ideological differences, but also under-explicated gender differences. A gendered approach will be offered for consideration which is based on a corpus of feminist philosophy, epistemology, and critique of science and technology, along with feminist critiques of the cultural canon. Feminist theory consistently problematizes invisible gendered frames of representations of reality. It allows us to notice the gender bias not only in the obvious, perhaps superficial facts of role inequality, but also in the formulation of scientific tasks and the organization of practices. The gender bias reaches deeply into the metaphysical attitudes and epistemological frameworks that determine the rational and irrational, the significant and the excluded. This is revealed by the questions: Whose science is this? Whose knowledge? What/whose experience matters? How are the meaning and purpose of the search defined? What rationality do they implement? The intersection of feminism and technology was a core concept of early cyberfeminism in the 90s and continues to be developed by contemporary researchers, writers, and data analysts. From feminist theory developed a specific critical and heuristic method that has a general significance much deeper than the gender-relations as we know them in everyday life.
Философия техники вместе с очередной трансформацией техники продолжает переопределяться эпистемологически и онтологически, по-прежнему трудно схватываемы ее дальнейшие перспективы развития, концептуальный вектор, антропологические эффекты. В этом поле есть несколько доминирующих массово используемых подходов, есть теория технологии корпоративного утопизма, есть критическая теория техники с мрачным финалом. Есть большой объем левых критических исследований о корпоративном захвате технологических сред и упущенных альтернативных возможностях. Моя задача показать, что философия техники имеет не только исторические, экономические, идеологические различия, но и недостаточно эксплицированные гендерные различия подходов. Гендерный подход базируется на корпусе феминистской эпистемологии и критики науки, на феминистской критике культурного канона. Феминистская теория сделала большой вклад в эпистемологию и культурный анализ, последовательно проблематизируя гендерные фреймы представлений о реальности и норме. Она позволяет заметить гендерный разрыв не только в фактах ролевого неравенства, но и в постановке научных задач и организации практик. Гендерный разрыв уходит на глубину метафизических установок и эпистемологических рамок, определяющих рациональное и иррациональное, значимое и исключаемое, что обнаруживается вопросами: Чья это наука? Какой/Чей опыт имеет значение? Как поставлены смысл и цель поиска? Пересечение феминизма и технологий было основным концептом раннего киберфеминизма 90-х и продолжает разрабатываться современными исследовательницами, писательницами, дата-аналитиками. Из феминистского движения и теории вытекает особый критический и эвристический метод, имеющий общее значение, выходящее за рамки гендерных отношений, какими мы их знаем в повседневной жизни.
- Philosophy of Technology from a Cyberfeminist Perspective
- INTRODUCTION
- FEMINIST EPISTEMOLOGY
- Peano Curve
- Gendered Metaphysics
- Whose Knowledge?
- Posthuman Becoming
- Quantum Ontology?
- SOCIAL HISTORY OF ALGORITHMS AND PRACTICES OF FEMININE LABOR
- Invisible Labor
- Weaving as Technology
- From Mega Machines to the Feminization of Technology
- RE-PROGRAMMING REALITY
- CULTURAL SOFTWARE
- REFERENCES
Access count: 1
Last 30 days: 1