Details
| Title | Avantgarde Machines: On the Integration of Technology and Art // Technology and Language. – 2025. – Т. 6, № 3 : The Language and Poetics of Machines. — С. 80-96 |
|---|---|
| Creators | Lobatyuk V. V. |
| Imprint | 2025 |
| Collection | Общая коллекция |
| Subjects | Социальная философия ; Общество и техника ; Философия ; Теория познания ; avant-garde cars ; technology integration ; art integration ; poetization of machine world ; social engineering ; artistic consciousness ; авангардистские машины ; интеграция технологий ; интеграция искусства ; поэтизация машинного мира ; социальная инженерия ; художественное сознание |
| UDC | 1:316 ; 165 |
| LBC | 60.024 ; 87.22 |
| Document type | Article, report |
| File type | |
| Language | English |
| DOI | 10.48417/technolang.2025.03.06 |
| Rights | Свободный доступ из сети Интернет (чтение, печать, копирование) |
| Additionally | New arrival |
| Record key | RU\SPSTU\edoc\77391 |
| Record create date | 11/14/2025 |
The article proposes a theoretical conceptualization of an epistemological shift within avant-garde culture, wherein machine attains the status of not merely a theme, but a fundamental principle of artistic language. The methodological framework of the study is an original three-level model that reconstructs the logic of technology's transformation from an object of representation into a subject of form-creation and, ultimately, into a cognitive matrix. The level of "Technology-as-Muse" foregrounds the process of thematization and poeticization of the machine world, where technology functions as a new iconographic resource and a source of affective energy (e. g., Alexander Labas, Dziga Vertov). The level of "Technology-as-Co-author" reveals a paradigm of hybrid authorship, in which stage and pictorial constructions act as agents that actively constitute the aesthetic experience and impose upon the work an immanent logic of material and procedure (e. g., Vsevolod Meyerhold, Lyubov Popova, Sergei Eisenstein). At the level of "Technology-as-Model-of-Thought", art transitions into onto-technical design, interiorizing engineering rationality as the basis of the creative act; artistic production converges with social engineering (e. g., Alexei Gastev) and biocosmic utopias, and the artwork is conceptualized as an operational protocol or blueprint for a new reality (e. g., Pavel Filonov, the ballet The Steel Step). The article demonstrates that the proposed model describes not a chronological sequence, but a logic of increasing complexity in the ways technical rationality is integrated into artistic consciousness, the result of which was a change in the ontological status of the artwork - from representing the world to actively constructing it.
Статья предлагает теоретическое осмысление гносеологического сдвига в культуре авангарда, где техника обретает статус не просто темы, но фундаментального принципа художественного языка. Методологической основой исследования служит оригинальная трехуровневая модель, реконструирующая логику трансформации техники из объекта репрезентации в субъект формообразования и, наконец, в когнитивную матрицу. На уровне "Техника-муза" анализируется процесс тематизации и поэтизации машинного мира, где техника функционирует как новый иконографический ресурс и источник аффективной энергии (А. Лабас, Д. Вертов). Уровень "Техника-соавтор" раскрывает парадигму гибридного авторства, при которой сценические и живописные конструкции выступают как агенты, активно конституирующие эстетический опыт и навязывающие произведению имманентную логику материала и процедуры (В. Мейерхольд, Л. Попова, С. Эйзенштейн). На уровне "Техника-модель мышления" искусство совершает переход к онтотехническому проектированию, интериоризируя инженерную рациональность как основу творческого акта; художественное производство сближается с социальной инженерией (А. Гастев) и биокосмическими утопиями, а произведение осмысливается как действующий протокол или чертеж новой реальности (что можно увидеть, например, в произведениях П. Филонов, или балете "Стальной скок"). Демонстрируется, что предложенная модель описывает не хронологическую последовательность, а логику усложнения способов интеграции технической рациональности в художественное сознание, результатом чего стало изменение онтологического статуса произведения искусства - от изображения мира к его активному конструированию.
- Avantgarde Machines: On the Integration of Technology and Art
- INTRODUCTION
- OVERVIEW – THREE MODES OF TECHNICAL INSPIRATION
- TECHNOLOGY-AS-MUSE
- TECHNOLOGY-AS-CO-AUTHOR
- TECHNOLOGY-AS-MODEL-OF-THOUGHT
- CONCLUSION
Access count: 7
Last 30 days: 7