Details

Title Расчет и оптимизация узлов навески управляющих плоскостей самолета: выпускная квалификационная работа бакалавра: 15.03.03 - Прикладная механика ; 15.03.03_03 - Вычислительная механика и компьютерный инжиниринг
Creators Шатилов Дмитрий Русланович
Scientific adviser Семенов Артем Семенович
Other creators Никитин Максим Антонович
Organization Санкт-Петербургский политехнический университет Петра Великого. Институт прикладной математики и механики
Imprint Санкт-Петербург, 2019
Collection Выпускные квалификационные работы ; Общая коллекция
Subjects оптимизация ; топологическая оптимизация ; жесткость ; малая авиация ; узлы навески ; крыло ; закрылок ; оptimization ; topology optimization ; stiffness ; small aviation ; bracket ; wing ; flaps ; CFX ; static structural
Document type Bachelor graduation qualification work
File type PDF
Language Russian
Level of education Bachelor
Speciality code (FGOS) 15.03.03
Speciality group (FGOS) 150000 - Машиностроение
Links Отзыв руководителя ; Рецензия ; Отчет о проверке на объем и корректность внешних заимствований
DOI 10.18720/SPBPU/3/2019/vr/vr19-5619
Rights Доступ по паролю из сети Интернет (чтение)
Record key ru\spstu\vkr\4789
Record create date 11/18/2019

Allowed Actions

Action 'Read' will be available if you login or access site from another network

Group Anonymous
Network Internet

В данной работе проведен конечно-элементный расчет и топологическая оптимизация узла навески двухщелевого закрылка легкого самолета c целью минимизации массы помощью программы конечно-элементного анализа Ansys и программного комплекса Matlab. Были рассмотрены модельные задачи обтекания авиационного профиля NACA23012 и топологической оптимизации кубика заданного материала. В соответствии с ними была сформулирована и решена задача односвязного расчета крыла и узла навески двухщелевого закрылка.

Finite element modeling of the flap mechanism was performed by use of ANSYS MECHANICAL and ANSYS CFX programs. For a given wing profile, was created a preparatory version of the mechanism. The aerodynamic analysis of such design was made. According to the results of this analysis, the forces that act on the mechanism are determined and its topology optimization was performed. After that, an analysis was performed for an optimized version of the mechanism, which showed that the stresses in the structure do not exceed permissible.

Network User group Action
ILC SPbPU Local Network All
Read
Internet Authorized users SPbPU
Read
Internet Anonymous

Access count: 27 
Last 30 days: 0

Detailed usage statistics