Details

Title: Обучение китайских студентов-нефилологов чтению научного текста подъязыка «туризм» с опорой на моделирование смысловых связей: выпускная квалификационная работа магистра: направление 45.04.02 «Лингвистика» ; образовательная программа 45.04.02_05 «Методика преподавания русского языка как иностранного и межкультурная коммуникация»
Creators: Абдельрахман Луна С А
Scientific adviser: Вишнякова Светлана Алексеевна
Other creators: Сарамаха Софья Игоревна
Organization: Санкт-Петербургский политехнический университет Петра Великого. Гуманитарный институт
Imprint: Санкт-Петербург, 2021
Collection: Выпускные квалификационные работы; Общая коллекция
Subjects: научно-учебный текст; моделирование смысловых связей; тема и микротемы; коммуникативная задача; данная и новая информация текста; подъязык «туризм»; scientific and educational text; modeling semantic connections; topic and microthemes; communication task; given and new information of the text of the sub-language "tourism"
LBC: 65.43; 81.411.2-99
Document type: Master graduation qualification work
File type: PDF
Language: Russian
Level of education: Master
Speciality code (FGOS): 45.04.02
Speciality group (FGOS): 450000 - Языкознание и литературоведение
Links: Отзыв руководителя; Рецензия; Отчет о проверке на объем и корректность внешних заимствований
DOI: 10.18720/SPBPU/3/2021/vr/vr21-3693
Rights: Доступ по паролю из сети Интернет (чтение)
Record key: ru\spstu\vkr\11998

Allowed Actions:

Action 'Read' will be available if you login or access site from another network

Group: Anonymous

Network: Internet

Annotation

В рамках проведенного исследования были решены следующие задачи: 1. Обоснованы лингвометодические основы обучения иностранных студентов-нефилологов понимания научного текста специальности. 2. Определено место изучения чтения научного текста подъязыка «туризм» с опорой на моделирование смысловых связей в системе вузовского курса обучения русскому языку иностранных студентов-нефилологов. 3. Создана методическую систему обучения чтению научного текста подъязыка «туризм» с опорой на моделирование смысловых 4. Экспериментально проверена эффективность методической системы работы по обучению чтению научного текста подъязыка «туризм» на основе выявления структурно-смысловых внутритекстовых связей (темы, коммуникативной задачи, микротем, новой информации текста), представляющих собой модель текста подъязыка туризм. В результате подтвердилось, что если обучать иностранных студентов-нефилологов профиля «Туризм» на примере научно-учебного текста специальности с опорой на моделирование смысловых связей и с позиций коммуникативного и функционального подходов, то это будет способствовать объективному пониманию развития смысла текста специальности, овладению коммуникативно значимыми умениями его восприятия и воспроизведения, развитию логического мышления и речи.

The research tasks include: 1.The linguo-methodological foundations of teaching foreign students-non-philologists to understand the scientific text of the specialty have been substantiated. 2. The place of study of reading the scientific text of the sublanguage "tourism" based on the modeling of semantic connections in the system of the university course of teaching the Russian language to foreign students-non-philologists has been determined. 3. A methodological system for teaching the reading of a scientific text of the sub-language “tourism” based on modeling semantic connections, the structure of knowledge and skills available to foreign students-non-philologists and criteria for their assimilation has been created; a system of exercises to identify model connections within typical fragments of the tourism sublanguage. 4. The effectiveness of the methodological system of work on teaching the reading of a scientific text of the sublanguage "tourism" was experimentally tested on the basis of identifying structural and semantic intra-text links (topics, communication tasks, micro themes, new information of the text), which are a model of the text of the sublanguage tourism. As a result, it was confirmed that if we teach foreign non-philological students of the “Economics” profile using the “Tourism” sublanguage as an example, to read a humanitarian scientific and educational text based on modeling semantic connections and from the standpoint of communicative and functional approaches, then this will contribute to an objective understanding of the development of the meaning of the text. specialty, mastering communicatively significant skills of its perception and reproduction, development of logical thinking and speech.

Document access rights

Network User group Action
ILC SPbPU Local Network All Read
Internet Authorized users SPbPU Read
-> Internet Anonymous

Usage statistics

stat Access count: 5
Last 30 days: 0
Detailed usage statistics